Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 2503 ggr
[00emi07]
9/4/13, 5:27 PM

Dvalar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ägar precis fått hem mina A,fulicor. De är jätte gulliga och rött så nyfikna och tama! (: Men de gräver ner sig i jorden, varför? Delar en stor bur.

Annons:
Smilla W
9/4/13, 7:46 PM
#1

Snäckor gräver ner sig för att sova, det gör även svenska arter, inte bara afrikanska, det ör mer eller mindre vad deras liv går ut på :) Snäckor kan inte bli tama, snarare mer eller mindre handvana, precis som reptiler får de inte ut något av hantering förutom eventuell stress.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
9/4/13, 7:48 PM
#2

Jaha, trodde de kunde bli mer eller mindre vana vid en (: men, då hade jag väl fel

Smilla W
9/4/13, 7:53 PM
#3

Nej det kan de inte, det är det samma med andra smådjur (tex hamstrar) och reptiler.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
9/4/13, 7:56 PM
#4

Ja, fast hamstrar kan ju bli tama, har haft 4 stycken som från början kom från ganska dåliga hem. Jag kunde inte klappa eller hålla dem. Men när det efter ett halvår vant sig ordentligt med mig kunde jag hålla de ordentligt utan att de bet mig, vi kunde mysa i soffan och så. (:

Smilla W
9/4/13, 10:14 PM
#5

Tyvärr är det inte helt rätt. Mönniskor vill hjärna förmänskliga och påvisa mänskliga känslor hos djur som inte stämmer. En hamster blir inte tam och attar känslor för sin ägare, de kan däremot bli vana vid hantering och mer stresståliga. Även om de inte köngre visar aggressivitet mår de böst av att få vaa ifred.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Flöffo
9/4/13, 10:17 PM
#6

Det tror inte jag. Min(a) hamster mår dåligt om jag inte tar ut henne minst en gång per dag. Hon vill själv upp i händerna, sedan ligger hon där trygg och njuter av att bli klappad.

//Flöffo

Annons:
Smilla W
9/4/13, 10:32 PM
#7

Ibland är det svårt att skilja på fakta, åsikt och känslor. Alla har rätt att tro va det vill, jag berättar bara fakta. De flesta beteenden kan förknippas med en instinkt, ett litet sjur som kommer fram när man öppnar dörren är oftst nyfiket eller vill ha mat. Ett litt djur som blundar när man klappar bjuter inte utan styrs oftast bara av instinkten att skydda ögonen. Det är en annan sak med större djur så som hundar och katter med en högre intelligensnivå.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Flöffo
9/5/13, 8:20 PM
#8

Okej. 🙂

Dock står jag fortsfarande fast vid min åsikt, men vad vore värden om alla tyckte samma? Det du säger låter logiskt men jag har själv haft hamstrar, alla med olika personligheter, så det får mig att tro annorlunda. 🙂

//Flöffo

Smilla W
9/5/13, 10:29 PM
#9

De lär ju in vissa beteenden som gynnar dem. De lär sig att förstå och känna igen dofter och saker som är relaterade till mat, tillexempel när burluckan öppnas vilket man kan kalla personlighet. Du får självklart tycka vad du vill, verkligheten är inte alltid lika rolig och intressant :) Dock får man inte alltid bara tänka på vad man själv vill, ibland kan man klart plocka upp sina smådjur och mysa med dem för att det är kul men man måste också låta dem vara ifred för deras skull. Ge och ta som man säger.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
9/7/13, 12:11 AM
#10

#0 Som sagt, de gräver nog bara ned sig för att vila. En annan sak är att de kan gräva ned sig för att det blir för torrt, men lådan bakom din hand ser inte för torr ut. Glad Och som sagt så kan inte snäckor bli tama. Ett mer korrekt ord är snarare att de är orädda, vilket stämmer in på många snäckbebisar. Om man inte fortsätter hantera dem då och då så kommer de att bli skyggare med åldern.

Vad gäller hamsterdiskussionen så avbryter jag den här, och låter den fortsätta i en egen tråd. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: