Annons:
Etikettberättelser
Läst 3247 ggr
Smilla W
2013-09-01 19:09

Bildtråd - Era snäckor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har känts ganska tyst här den senaste veckan, för att dra igång det hela igen tänkte jag att vi kunde ha en bildtråd där vi kan visa och berätta om våra snäckor. Jag kan börja;

Det här är Mombo, en av mina äldre snäckor, en riktig fuling men oj så underhållande. Hen är helt klart unik. jag köpte den här snäckan eftersom jag hade en annan som jag då trodde var en A. fulica (Vilket senare visade sig vara en A. immiculata), och som vi vet bör snäckor inte leva ensamma. Mombo köptes lite hastigt för en billig peng på en tropikmäsa jag besökte. Sedan dess har hen mestadels ställt till bekymmer. Den är en riktig lortgris, äter allt; inklusive papper och plast och sprutar ut ägg oavbrutet fast den lever tillsammans med en immiculata (Dock äter den även upp äggen). Men trots det är hen mycket omtyckt och väldigt rolig att titta på :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
2013-09-02 20:03
#1

Kom igen, ingen som vill berätta lite om sina snäckor? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Anoki
2013-09-02 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kan ju ta och visa min första. Eller ja första som jag har som husdjur så att säga. Alla har ju plockat utifrån som små barn :P

Detta är iallafall lilla Lenny från Skellefteå. Köpte endast en snäcka då min mor absolut inte ville att det skulle komma snäcklingar. Och efter att ha hört mig runt skulle det tydligen inte vara några problem med att hålla dom ensama. Så det blev bara "lillkillen". Dock var han inte ute mycket. Gick i dvala 5 månader, lyckades vecka honom efter det, vaken 2 dagar, sedan dvala 2 månader. Tills jag köpter ytterligare två, sedan dess har ingen gått i dvala. Man lär sig efter sina misstag. Nu skulle jag ju aldrig hålla någon ensam :)

Tycker Lenny e så charmig, och att han alltid ska poséra XD

Smilla W
2013-09-02 22:37
#3

Vilken fin liten A. achatina! Ja då har du ju lärt dig det, som nybörjare är det ju inte lätt att veta att de inte ska bo själva, men man lär ju sig med tiden. Två av mina sover alltid, utan undantag, bredvid varandra x)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Anoki
2013-09-02 22:56
#4

#3 Precis, nu är h*n den piggaste, framme nästan hela tiden :) 
Aww :P

Smilla W
2013-09-03 06:36
#5

Oj framme på dagtid? Det var ju lite underligt… Men intressant :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Anoki
2013-09-03 12:50
#6

Japp. Ja medan den andra bara är ute när det är matdags :P

Annons:
Smilla W
2013-09-08 11:02
#7

Upp

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
2013-09-09 21:17
#8

Har mina tre, men tack vare dig Smilla har jag fått upp ögonen för snäckor, för hem fem A.immaculata och tre A.reticulara Albino. A.fulica: ~Pollux~ han är den nyfiknaste! Söt och gullig!!! ~Penny~ hon är jätte söt! Däremot lite blyg men det tar sig! ~Prinz~ den minsta, av dom tre är denna snäcka en hen till skillnad från Pollux och penny som jag typ "könsbestämt" (; annars är han urgullig, men extremt blyg. A.immaculata: ~Milano~ kommer på tisdag imorrn {10 sep. 2013} ~Barcelona~ samma ~Tokyo~ - ~Madrid~ - ~Sidney~ - A. Reticulara Albino ~snow~ kommer vara som en han för mig {kommer antagligen nästa v.} ~flingan~ kommer vara som en hon för mig ~white~ han

Smilla W
2013-09-09 21:45
#9

Det börjar bli många snäckor ser jag. Tänk på att med det följer ett stort ansvar. Jag jägger ca 1-2h om dagen på att hålla mina snöckor och terrarium fina :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
2013-09-09 21:56
#10

Jadå, det vet jag (: sen får min kompis antagligen två av Mona A.immaculata Men i med att jag lägger mycket tid på mina djur och fick min första egna hund när jag var 8, och gick då ut med henne, morgon och eftermiddag, klippte hennes klor och så vidare så kommer jag klara snäckorna! (: Jag har alltid ca 4 timmar kvar av dagen när resten av djuren och läxorna är klara varje dag. Jag lägger ca 2 timmar varje dag på mina A. Finicor (; Jag är en ansvars full person, jag glömmer inte mina gamla djur för att nya flyttar in, och min syster (10 år) har också fått stort intresse för snäckorna och tar hand om de mycket ca 3timmar om dagen. Jag har alltid tagit bra hand om djur, ett tag hade jag 100 vandrande pinnar, 15 fiskar, en hund, tre hamstrar, en kanin och en katt samtidigt utan problem. Skulle jag ha en stressig dag tar mamma, pappa eller systern över (: Jag fixar det! (:

Smilla W
2013-09-21 10:26
#11

Oj, tre timmar för ett par Achatina fulica? Vad gör du med dem hela den tiden? Någon annan som känner för att visa något? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2013-09-22 10:29
#12

Upp ^^

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2013-11-10 11:07
#13

Ingen som vill fortsätta?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
RobinF
2013-11-11 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är en av mina A.fulica när jag precis köpt h*n, nån gång i höstas

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2013-11-11 01:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här stor är h*n nu

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2013-11-11 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och så här bor dem just nu.

Dom har inga namn eller så och är framme lite då och då, främst nätterna men börjar kika fram när det vankas mat eller efter regnet har dragit förbi(vattensprutan)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-11-11 07:12
#17

Vad mycket h*n har vuxit! Riktigt snyggt terrarium! Vad är det för sorts växt du har i?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-11-11 11:46
#18

Tack :) 

Dom äter ju mer än min orm gör haha ^^

Det är en ampellilja, ätbar växt, säljs ibland som kattgräs när det var slut på mitt gamla jobb. Blommar även som du ser i nedersta högra hörnet och skjuter massor med nya adventivplantor från stänglarna sen

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-11-11 13:04
#19

Äter inte snäckorna ampellilja? De är ju rätt bra på att tugga i sig det mesta! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-11-11 13:17
#20

Det va därför jag stoppade i den :P 29:90 för en ätbar växt e inte mkt ^^ men hittills har dom ätit sig mätta på fiskmat, sallad osv :)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
Smilla W
2013-12-13 17:21
#21

Puttar upp tråden lite igen, utifall att fler vill dela med sig av lite historier 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2014-02-13 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Har mina två A.reticluara albino snäckor. De är ca 4 år och är väldigt framåt. Direkt när man tar upp de i handen ska de ut och hälsa! Cindy och klara är namnet på dem. Har just nu Cindy, Kiara, Nala och simba (två A. Achantinor) och tre tillfälliga A.fulicor som snart ska flytta hem till kompisen. På bilden är det Kiara som tittar fram!

Smilla W
2014-02-13 20:40
#23

#22, Fin! "Jälsa är nog inget uttryck jag skulle använda dock, snäckor är blötdjur och får inte ut något possitivt av hantering, likt fiskar och reptiler. Pigg är ett bättre ordval 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2014-02-13 20:42
#24

#23 tack! Haha, pigg är bättre ja ;)

Upp till toppen
Annons: