Annons:
Etikettallmänt
Läst 824 ggr
[00emi07]
8/25/13, 10:24 PM

Tillsammans?

Bör två olika arter leva i samma bur?

Annons:
Smilla W
8/25/13, 11:13 PM
#1

Bör och bör, de kan leva tillsammans om de kräver samma klimat, annars nej. Dessutom om du håller två närbesläktade arter tillsammans, kommer dessa att para sig med varandra när de uppnår könsmognad.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
8/25/13, 11:16 PM
#2

Okej, kan jag ha en A.filica och A.iredalei tillsammans?

Smilla W
8/25/13, 11:39 PM
#3

Du tänker på Achatina fulica va? Jag vet inte om dessa fungerar ihop, det fins en artikel om iredalei, du skulle kunna läsa den och jämföra med fulica :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
8/25/13, 11:52 PM
#4

Okej, vad gör jag om dom parar sig? Är det skadligt för någon av arterna? :o Ja, jag menade A.fulica (:

tsrebel
8/25/13, 11:55 PM
#5

Jeg mener å ha hørt om et tilfelle der en A.fulica parret seg med en A.iredalei, noe som førte til at A. iredalei døde.

Smilla W
8/25/13, 11:57 PM
#6

De är nog inte tillräckligt närbesläktade. Med tanke på att den ena arten är levandefödare och den andra inte så är det nog ingen bra ide. Som #5 sa kan det nog sluta illa. Varför pröva över huvud taget? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Callele
8/26/13, 1:28 AM
MoaL
8/26/13, 3:28 AM
#8

Här finns artikeln om Achatina iredalei skriven här på Snäckor iFokus. ^^

A. iredalei och A. fulica kan inte få ungar med varandra, även om det finns individer som har parat sig - några ungar har dock aldrig fötts. Och vem vet egentligen vilken skada det kan orsaka endera snäcka vid en sådan parning? Kanske händer ingenting, kanske är det dåligt. Jag känner inte till någon forskning gjord i ämnet, men tycker att man ska vara försiktig innan man tar sådana beslut. A. iredalei föder en mindre mängd levande ungar, medan A. fulica lägger stora mängder ägg istället. Det är för stora skillnader mellan dem för att de ska kunna reproducera sig med varandra.

Så på din fråga; Ja, i alla fall jag rekommenderar starkt att du håller olika arter i skilda behållare. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[00emi07]
8/26/13, 7:19 PM
#9

Okej tack! Jag undrade nämligen bara om dom kunde vara tillsammans! (:

Upp till toppen
Annons: