Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1986 ggr
[friendssniglar]
8/24/13, 4:40 PM

(K) snäckor

Hej!

jag söker nu vuxna snäckor, afrikanska jätte snäckor!🙂

Helst i Skåne, vill inte ta de på posten då jag trivs med att välja ut mina bebbar!!😃

mvh, En snigel galning!!!

Annons:
Smilla W
8/24/13, 5:09 PM
#1

Varför just vuxna? Jag tycker själv att det är bättre med ungar, då kan du själv påverka deras uppväxt, se till att de har det bra och får ett vackert korrekt skal och veta hur gamla de är. Dessutom är det ju kul att se dem växa, vissa arter växer dessutom väldig fort. 

alla tycker ju olika men jag är lite nyfiken påvarför du vill ha en vuxen? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[friendssniglar]
8/24/13, 5:16 PM
#2

Ja, bra fråga?😃 Tycker det är intressant att köpa en snäcka som vuxen, har aldrig köpt en vuxen, så jag vill gärna pröva det🙂

Smilla W
8/24/13, 5:23 PM
#3

Jo men alla blir ju vuxna så småningom, de ungar du köpt tidigare bör väl ha vuxit upp. 

Har du inte köpt vuxna innan så skulle jag inte rekomendera att börja nu? Det vore bättre att ha de vuxna du redan har som vuxna och köpa nya ungar som sedan blir vuxna. Men det är ju min åsikt såklart som kanske inte du delar 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[friendssniglar]
8/24/13, 5:28 PM
#4

just nu har jag inga snäckor, men jag håller fast vid att jag ska köpa en vuxen🙂

Smilla W
8/24/13, 6:16 PM
#5

Jaha, jag tyckte jag såg dig skriva up dig på uppfödarlistan, men det kanske var någon annan, ska dubbelkolla. Det är ju svårt att föda upp djur om man inte har några att avla på.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[friendssniglar]
8/24/13, 6:27 PM
#6

ja, jag skrev upp mig på uppfödarlistan, får hem några stycken imorgon! 🙂

Annons:
[00emi07]
8/24/13, 6:32 PM
#7

#6 kul! jag vet inte varför, men jag fastnar också för att köpa vuxna🤪

Smilla W
8/24/13, 6:35 PM
#8

#6 Jaha då förstår jag, är det ett vuxet avelspar du får hem då? Av vilken art är det?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[friendssniglar]
8/24/13, 6:45 PM
#9

min lilla favvo art😉 A.fulica! som jag och min bästis satsar på!

Smilla W
8/24/13, 6:52 PM
#10

jaha, ja de är en trevlig art, jag har en del av den arten och får ungar med jämna mellanrum. Frös in en hel bunt ägg i går igen :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
8/24/13, 7:07 PM
#11

kan jag få låna tråden lite? 

#10 Jo Smilla, jag kommer ju ha två A.fulicor av dig, men, kan jag ha dom tillsammans? eller måste jag dela på dem? hur gör jag när de blir könsmogna?

Callele
8/24/13, 7:28 PM
#12

Tittade på er hemsida och jag får intrycket av att ni är rätt unga. Så ett tips i all välmening. Det är ingen höjdare att säga att man föder upp vissa snäckor (det heter snäckor, sniglar är de utan skal) när man inte ens har de snäckorna. Då är det bättre att ni skriver att ni söker de snäckorna eftersom ni vill föda upp dem i framtiden.

Så som det är skrivet nu så ger det intrycket av att ni har en pågående och aktiv uppfödning vilket är både missvisande och felaktigt. Det ger intrycket av ni dels är som jag skrev tidigare väldigt unga eller oseriösa.

Ett annat tips är att tänka ut över vad ni vill med en eventuell uppfödning, särskilt med tanke på att A. Fulican är rätt vanligt och svårt att bli av med alla därför som t ex Smilla W fryser in ägg eftersom det inte finns tillräckligt med köpare för alla ungar. Är det inte så Smilla W?

Sedan vill jag bara avsluta med att det är bra och kul att vilja saker och tycka något är kul. Men det skadar inte att även ta reda på mycket fakta, lyssna på de som har erfarenheten samt ta en sak i taget.

Lycka till med era snäckor! :)

[friendssniglar]
8/24/13, 8:32 PM
#13

#12 vi har haft tidigare sniglar, men dom har dött 😭

har ändrat på hemsidan!🙂

Annons:
Callele
8/24/13, 10:44 PM
#14

Vad tråkigt att de har dött. :(

Kollade på er hemsida igen och får jag komma med andra synpunkter på den? Sådana som rör stavningen och vissa formuleringar? :)

Smilla W
8/24/13, 11:01 PM
#15

#11 ursäkta att jag inte svarade innan, skrev en lång uppsats som svar innan men internettet kollapsade precis innan jag hann skicka meddelandet. Blev lite smått irriterad faktiskt :/ I alla fall som svar på din fråga; snäckor bör inte leva ensamma, jag rekommenderar därför att du inte separerar dem. När de blir könsmogna kommer de para sig och lägga ägg oavsett om det är önskat eller ej. Detta är dock lätt åtgärdat, få till det som en rutin att varje gång du städar och plockar bort avföring och gammal mat, plocka då även bort eventuella ägg. Lägg dessa i en plastpåse i frysen i några dagar så att du är säker på att de är döda innan du slänger dem :) OBS! Tänk på att en snäcka som inte naturligt finns i Sverige aldrig får släppas ut i naturen! #12 Precis! Just arten Achatina fulica är en av de absolut vanligaste arterna som dessutom lägger många ägg. De är mycket svåra att bli av med, de jag har säljer jag billigt, de som blir över blir ödle mat pch i värsta fall får de bara avlivas. #13 Jag tyckte du skrev tidigare att du aldrig haft snäckor förut…

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[00emi07]
8/25/13, 11:35 AM
#16

tack Smilla!🙂

[friendssniglar]
8/27/13, 5:02 PM
#17

Hej! Vi söker fortfarande snäckor, barn som vuxna!

[00emi07]
9/10/13, 7:50 PM
#18

Jag med (;

Smilla W
9/10/13, 9:38 PM
#19

#17 och #18 Jag vet inte riktigt hur många ni har eller vill ha, men en sak bör vara bra att känna till; djur är inget man samlar på sig för skojs skull utan förkunskaper, inte heller något man avlar på "bara för att". När man skaffar ett djur, det spelar ingen toll om det ät en hund eller fisk, ska man behandla det väl och ge det de förutsättningar det behöver och tillgodose dess krav. När det gäller terrriedjur är det mycket med temperatur, fuktighet, näringsbalanser och liknande som ska stämma. Innan man bestämmer sig för att avla på ett djur bör man ställa sig själv frågan "vad vill jag egentligen få ut av detta?" Man måste ha en plan eller ett syfte. Annars sitter man där med en massa ungar utan framtidsplaner. Som djurägare har man ett visst ansvar att följa. Var nöjda med vad ni har och uppskatta djuren, vad är det annars för vits med att ha dem? Om ni hela tiden söker efter "nya oavsett art och kvalitet" ser jag inte riktigt vad syftet med det hela är. Lägg istället tiden och pengarna på att göra det bra till de ni redan har, bygg ett snyggt terrrium och få dem att tirtrivas i en perfekt miljö, det finns mängder av utmaningar att ge sig på! Så snälla, ta detta till er!

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: