Annons:
Etikettallmänt
Läst 2972 ggr
jnielsen
8/18/13, 9:33 PM

Skalets utseende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket kan en snäckas skal förändras? Jag har två unga A. immaculata som istället för de där tjusiga ränderna nästan ser fläckiga ut i skalet. Kan det ändras när de blir vuxna?? Lägger upp en bild på Ols så att ni förstår vad jag menar 👍

Annons:
pontussigge
8/18/13, 10:17 PM
#1

vad snygga dom har blivit :)

simma lungt //PONTUSSIGGE

jnielsen
8/19/13, 5:05 AM
#2

Visst har de blivit stora!!! och riktigt tama och nyfikna har de blivit, lite småkräsna med maten, men när de väl får något de gillar så äter de med god aptit. Jag är jätteglad för dem! 

Lite förvånad över skalet bara, det där har jag aldrig sett förr. Trodde att alla immaculata var randiga.

jnielsen
8/19/13, 5:10 AM
#3

Jag ska mäta dem och se hur stora de blivit och sedan lägga upp bilder på dem båda två här på sajten så att jag får visat upp hur stora min småttingar blivit 😃

MoaL
8/20/13, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Immaculata? På bilden - och skalet - ser det ut som ett ungt exemplar av en normalfärgad reticulata. 🙂 Har du några fler bilder på dem? För det kan ju såklart vara bilden som luras. Vilken färg har deras columella? En immaculatas columella är rosa (se bild i artikeln).

Visst kan immaculator har små prickar och dylikt, men de där ojämna banden mot en bakgrund som drar åt det vita känns väldigt mycket reticulata. Fler bilder behövs med andra ord. 😉Såhär såg en av mina immaculator ut som ung:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pontussigge
8/20/13, 1:10 PM
#5

#4 märkligt! Mina a.immaculata har bara gått med andra a.immaculata och en a.fulica men den på bilden liknar a.reticulata lite

simma lungt //PONTUSSIGGE

jnielsen
8/20/13, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja du Moa,  jag är ju totalt nybörjare på det här! jag har ju beställt och fått dem båda av pontussigge, och han har gett mig intrycket av att vara seriös. Dessutom var de randiga när de kom hit och jag tycker nog de är kolafärgade i kroppen. Jag funderar lite på om det är kosten eller för att de vuxit så sjukt snabbt, de är 7 cm nu, var nog 3-4 när de kom för ca 3 veckor sedan (tror jag).

Lägger upp en bild på hur de såg ut samma dag som jag fick dem.

Annons:
jnielsen
8/20/13, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Taget när jag haft dem bara någon dag

jnielsen
8/20/13, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

en till

jnielsen
8/20/13, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

men nu ser de ut såhär

jnielsen
8/20/13, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och såhär

jnielsen
8/20/13, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser de ut underifrån, taget med blixt…

MoaL
8/20/13, 9:51 PM
#12

De har sannerligen fått ett speciellt utseende, men det syns på bebisbilderna att de helt klart är immaculator. 🙂 De är fortfarande unga och har ännu långt ifrån sitt vuxna utseende, så de kommer nog att se ut som typiska immaculator med tiden. ^^ 

(Jag ser hoyan i #6 förresten! 😃)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
8/20/13, 10:17 PM
#13

Så spännande! Jag ska uppdatera er med deras utseende framöver😃Columellan är ju inte rosa, men det kanske den inte blir förrän de är vuxna?

Yep! Porslinsblomman står sig ännu! jag ger dem rejält med mat var dag så de har inte brytt sig om att äta på den (ännu) 😉

Annons:
MoaL
8/20/13, 10:27 PM
#14

#13 Om du tänker på bilden i #11 så kan man inte se columellan där, snäckans kropp täcker den. 🙂 En snäcka måste vara helt indragen i skalet för att columellan ska synas, eller så måste den vara skapligt indragen samtidigt som man försöker peta undan den del av kroppen som täcker columellan. Även på unga immaculator är den rosa, så åldern har ingen betydelse. 🙂 Fast det är klart att den syns bättre på äldre snäckor eftersom den då är bredare.

Vilken art är det du har satt in till dem? Jag har två hoyor hemma av olika arter, men eftersom de som gav dem till mig inte själv känner till arterna så kommer jag inte att få veta något förrän de har vuxit till sig och börjar blomma. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
8/20/13, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

okej, jag har aldrig sett dem vara helt indragna faktiskt, de är på tok för nyfikna för sånt ^^

det är den där helt vanligaste sorten (mig veterligen). lägger in en bild på den. Har en knopp på en av mina plantor, den blommar nog om någon dag, då kan jag lägga upp en bild på den.

MoaL
8/20/13, 10:52 PM
#16

Jag vet, snäckor brukar kunna vara det. :P Det är sällan jag kan se columellan på mina snäckor också. Tvärtom brukar de ju nästan slänga ut sig ur skalen om man petar på dem, och omöjliggöra alla "undersökningar". Nyfikna i en strut. 😉

Jag är fortfarande nybörjare på hoyor, men den vanligaste är väl Hoya carnosa. Fast bladen verkar kunna se väldigt olika ut från växt till växt beroende på vilken underart det är. Eller något sådant, typ, kanske - ungefär så säker känner jag mig på det, haha. 😃 Men vackra blommor är det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Callele
8/20/13, 11:54 PM
#17

MoaL - Om du tar bild på bladen så kanske jag kan hjälpa dig med vilka hoyor det är som du har. Inte säkert för så bra är jag inte men har själv några olika sorter här hemma. :)

Carnosa, Bella och Publicalyx tror jag brukar vara de vanligaste.

Själv funderar jag på att testa spjutbräken (vanlig ormbunke) samt ampellilja hos mina snäckor. :)

Smilla W
8/21/13, 7:15 AM
#18

#17 Ormbunkar blir uppätna direkt :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Callele
8/21/13, 1:22 PM
#19

Kanske älghornsbräken då? Tjockare blad men har inte koll på om den är giftig.

jnielsen
8/21/13, 9:07 PM
#20

Enligt länken (om giftiga/ogiftiga växter) via Moas artikel så bör den blåa paulan som heter "african violet" på engelska vara ogiftig och det är även "birds nest fern" den här sistnämnda vet jag inte vad den heter på svenska, men jag hade en sån förr och vet att de går att köpa både i pyttesmå plantor och lite större, det är en billig växt.

om alla andra famödrar är som min farmor, då har de huset fullt av paulor och kan säkert undvara en..

Annons:
Callele
8/21/13, 11:19 PM
#21

St Paulia och fågelbobräken?

Ha ha ha, jag är ingen farmoder men har några st paulior själv. Men mer speciella sorter. :P Däremot så vill de inte har fukt på bladen. Eller ha det för fuktigt även om de gillar luftfuktighet.

jnielsen
8/22/13, 4:51 PM
#22

Du kanske är farmorsmaterial då ;)

Callele
8/22/13, 10:21 PM
#23

Gaaah! Nä. 

Däremot så tycker jag det är trist att undvika något bara för att det finns förutfattade meningar om det. :P

Särskilt när en del är så här snygga:

http://sonjac.files.wordpress.com/2010/05/02-9253.jpg

Upp till toppen
Annons: