Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1619 ggr
Wellcraft
2013-08-09 10:57

Frågor om snäckor! :)

Hej! Jag har nu funderat på att skaffa nya snäckor, har redan två som jag haft ett tag. En vinbärssnäcka och en art jag inte riktigt vad det är :)
Nu är det såhär att jag skulle vilja skaffa en eller flera Achatina fulica och undrar ett par saker!

1. Hur ska man hålla luftfuktigheten? Just nu sprayar jag med blomspruta i terraboxen 1-2 gånger och dagen och mina nuvarande snäckor trivs med det.
2. Går de att ha tillsammans med vinbärssnäcka?
3. Har hört att man kan skicka dem med posten? Isåfall är det krångligt eller dyrt?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Wellcraft
2013-08-09 11:11
#1

En sak till, i min djuraffär finns det kalkpulver på burk att köpa. 
Hittills har jag lagt pulvret på maten och jag antar att snäckorna fått i sig det så, det verkar ha fungerat bra men vad tror ni?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

pontussigge
2013-08-09 11:18
#2

Sepia skal är det bästa köp det istället. Skicka snäckor är både enkelt och billigt. Du kan inte ha svenska med afrikansk snäckor . Kanske mindre lufthål? så det inte torkar ut så fort

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
2013-08-09 13:22
#3

Faktiskt så är ostronskalspulvret man köper på djuraffären det bästa kalciumet. 😉 Fast det förutsätter att det är pulver, inte bara finkrossat ostronskal. Fortfarande det bästa kalciumet såklart, men är det inte fint pulver så kan inte snäckorna ta upp det som man vill. Vilket märke är det du har använt, Wellcraft?
Sepiaskal är dock bra, lättillgängligt och hyfsat billigt, samt ger snäckorna något att göra, så därför använder de flesta snäckägare sådana.

Om du vill kan du posta en bild på den snäcka som du håller tillsammans med din vinbergssnäcka, så kan vi hjälpa dig med artbestämning. 🙂

Man ska inte hålla svenska och afrikanska snäckor tillsammans. De har olika behov av sin omgivning, och vilda snäckor kan dessutom bära på parasiter.

Hur håller du snäckorna du har nu? I en petbox?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pontussigge
2013-08-09 13:51
#4

#3 finns det nån sida man kan köpa det, har aldrig sett det i djuraffärena här.

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
2013-08-09 14:33
#5

#4 Menar du ostronskalspulvret? Det brukar säljas på djuraffärer på terrarieavdelningen till ödlor och liknande djur. Jag skulle tro att även om djuraffären inte har det hemma, så kan de beställa det. 🙂 Det är inget måste dock, det duger utmärkt med bara sepiaskal. ^^

Vill man ha, så kan djuraffärerna beställa in det från bland annat Gibbon, och det är den här burken jag brukar köpa de gånger jag köper det. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pontussigge
2013-08-09 15:28
#6

Ok kanske blir att köpa nån burk framöver och testa

simma lungt //PONTUSSIGGE

Annons:
Wellcraft
2013-08-09 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack så mycket för svaren! Vet inte märket på kalket det är djuraffärens egna men ska se efter nästa gång så det verkligen är bra när jag köper nytt :) Jag har dem i en ganska stor terrabox/petbox där det bodde pinnar förut. Postar en bild på ena snäckan :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: