Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1885 ggr
Smilla W
8/7/13, 10:53 PM

Vilken art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var det exakt en vecka sedan mina mystiska snäckägg kläcktes. I terrariet finns en vuxen A. fulica och en möjligtvis könsmogen A. immiculata. Vet inte om det är för tidigt att se men vilken sort skulle ungarna medt troligt kunna vara? Fulica, immiculata eller blandras?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
8/7/13, 10:59 PM
#1

Om någon har bilder på A. Fulica eller A. immiculata bevisar får ni gärna visa dem så jag har något att jämföra med :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
8/8/13, 7:05 PM
#2

Ingen som har eller har haft ungar av arterna?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
8/9/13, 1:35 AM
#3

I den åldern är det alltid mer eller mindre krångligt att se skillnad på arter, men än så länge ser de ut som små fulicor. 🙂 Jag är rätt säker på att jag har bilder på ungar av både fulica och immaculata, men jag är inte hemma just nu så jag kan tyvärr inte posta några. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
8/9/13, 10:33 AM
#4

Jo jag misstänkte att de var lite små, skulle gärna se lite bilder när du är hemma och har tid att skicka :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
8/9/13, 1:24 PM
#5

När jag kommer hem kan jag absolut posta bilder, men vänta dig ingenting förrän inatt eller så. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
8/9/13, 11:22 PM
#6

Nejdå, ta den tud du begöver, ingen anledning att stressa :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
MoaL
8/10/13, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har inga bilder på sådär jätteunga bebisar ser jag, tyvärr. Dock på några äldre. Immaculator är som nämnt mer rödbruna än fulican som ju är mer åt det gråbruna hållet. Här är några immaculatabebisar:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/10/13, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Närbild

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/10/13, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/10/13, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En annan skillnad mellan immaculata och fulica är att fulican har ett spetsigare skal än immaculata, redan som bebisar. Dina bebbar är som sagt för små ännu, men de växer ju snabbt i den åldern om man matar på dem ordentligt. Jag har några fulicabebisar här hemma från en här i Skellefteå, som är i ungefär samma ålder som immaculatabebisarna var i på bilderna ovan. Ljuset blev dåligt, men att skalet är spetsigare än immaculatabebisarna är ju tydligt:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/10/13, 1:02 AM
#11

Du får vänta på att dina bebisar blir äldre helt enkelt, då borde det blir betydligt mer uppenbart om det är en ren fulica eller hybrid. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
8/10/13, 10:37 AM
#12

Fina bilder; tack för hjälpen! De växer ju fort som sagt så jag kan återkomma när de blivit något större. Det som förvirrar mig är att kropparna på dem har två tydligt ljusa ränder som min immiculata har (dock är immiculatan mer röd med gula ränder men mönstret är det samma) :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
8/10/13, 10:38 AM
#13

Hur gammla är snäckorna på dina bilder? Mina är nu snart två veckor gamla :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
8/11/13, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har de uppnått den här storleken, ser ut som A. fulica tycker jag. Varför har de svarta fläckar när de är små förresten? :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
8/11/13, 2:05 AM
#15

Vilken liten sötnos! 😍

De svarta prickarna sitter inte på skalet, utan på manteln, dvs. den "hinna/hud" som fäster inuti skalet. De fortsätter att ha dessa fläckar (hur länge vet jag inte exakt, kanske alltid, kanske bara under bebis- och ungdomstiden), men allteftersom skalet växer, blir tjockare och får egen teckning så slutar man att kunna se dem. 🙂

Jag vet faktiskt inte hur gamla mina snäckor var på bilderna, det kommer jag tyvärr inte ihåg. Äldre än dina i alla fall, så mycket vet jag. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
8/11/13, 9:15 AM
#16

Jaa, det är ju lite synd egentligen, jag tycker det är gamska charmigt med de små prickarna :) Men visst ser de mer ut som dina fulica bebisar nu?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: