Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1681 ggr
FlutterShy
7/24/13, 10:17 PM

Nybörjare, skötselrådd

Hej, kommer antagligen köpa två stycken A. Reticulata men är nybörjare med det här med snäckor. Jag vet ungefär det mest "basic".
Men skulle vilja ha hjälp med skötselrådd, tempraturer, fuktighet, mat (hur mycket och hur ofta), Inredning i buren och allt som hör till att äga snäckor.

I alla fall jag har ett H40xB35xL75cm's akvarium, är den en bra bur eller är den för liten? Dem är bara små små bebisar när jag får hem dem. Jag skulle säkert kunna byta till en större bur OM det skulle behövas när de börjar bli riktigt stora. Just nu har jag inget lock till akvariumet men det kan jag snickra ihop på ett kick ;)

Och detta med värme lampor, är de nödvändiga? På mitt rum är det ganska varmt bara i rumstempratur och i ett akvarium blir det säkert ett par grader varmare. Är ganska osäker på detta med värme lampor, är de nödvändiga? :S

Inredningen med, hade tänkt ha torv eller torv blandning som botten matrial, funkar det? Hur ofta borde jag byta det och hur ska inredningen vara? Vill gärna att det ska vara snyggt samtidigt med. ;)  Liksom en fröjd för ögat, lite spännande då jag aldrig haft något terrariedjur förut.

Finns det några bra artiklar med skötselrådd? Lägg också gärna upp bilder på era burar. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Annons:
Smilla W
7/24/13, 10:27 PM
#1

Du kan ju titta igenom lite allmänna skötselråd här på sajten om till exempel Inredning, skrivna av MoaL. Ditt akvarium är mer än tillräkligt i storlek! Så bara lugn :) Vad gäller Inredning bör du inte ha hårda föremål tex stenar eftersom snäckorna ibland klättrat i taket och kan ramla ner. Torv fungerar bra som bottenmaterial, jag hade det innan men tyckte inte att det var särskillt snyggt med en massa torv smetat på rutorna. Nu kör jag med spaghnummossa i stället. Luftfuktigheten bör ligga kring 80-90% temperaturen går bra att ha som rumstemperatur, eventuellt lite varmare. (Sätt ingen värmelampa inne hos snäckorna, de kan bränna sig) Jag städar varje dag hoss mina, putsar rutorna och tar bort avföring samt byter ut gammal mat. Jag försöker ge mina en blandad kost och siktar på att aldrig ge dem samma sak mer än en gång i veckan. Färsk ny mat får de varje dag även om den famla inte är slut. Det kan begöva fuktas 3-4 gånger om dagen för att hålla en bra luftfuktighet. Hoppas detta svarade på dina frågor :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

FlutterShy
7/24/13, 10:57 PM
#2

#1 Okej vad bra, har ett mindre akvarium med, dem kanske skulle funka att ha bara tills de blivit lite större? Så man inte tappar bort dem i den stora buren, lite olyckligt om man råkar städa bort dem. ;)

Men hur vet man att fuktigheten ligger på 80-90% ? Och med fukta menar du bara spraya lite vatten i buren? :)

Men har haft och "testat" med trägårds snäckor och det blev ju jord och slem över hela glaset. Men vad kan man bara ha vanlig mossa man hittar ute i skogen i akvariumet eller måste man köpa i djur affär?

Vilka grönsaker och frukter kan man ge? Sallad, gurka, morot, paprika och alla dem där vanliga sakerna, men vill gärna ha en lista på allt de får äta.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Upp till toppen
Annons: