Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1869 ggr
jnielsen
2013-07-24 09:26

Låg luftfuktighet

Jag har två små A. immaculata som jag nu haft i knappt ett dygn. När de kom hem så var den ena pigg och rask på en gång, den andre tog det några minuter för att komma igång. Igår åt de broccoli och morot.

Idag så ligger den ena nergrävd och den andre är runt och undersöker hela terrariet en gång till. Ingen av dem har ätit ännu, vad jag vet. De har fått morot, broccoli och plommon. 

Jag är lite orolig för den som grävt ner sig, jag är rädd för att det beror på luftfuktigheten och värmen. Vår lägenhet blir väldigt varm terrariet visar nästan 25 grader, och nu är det bara förmiddag, lite senare kommer solen. Dessutom så har jag svårt att hålla luftfuktigheten till 80%. Som mest ligger fuktigheten på 70, ibland strax över en kort stund. Terrariet har stått färdigt i några dagar så jag har sprayat det som tusan utan att lyckas få upp fuktigheten, bottensubstratet är nu så blött att man ser vatten som samlats i botten..

Behöver jag oroa mig??

Annons:
pontussigge
2013-07-24 10:56
#1

I ett terrarium kan det vara svårt att hålla fuktig heter tycker jag men Mossa brukar höja fuktigheten i terrariet. Det kan kanske är för mycket ventilation? Hos mig fick dom mat var 2-3 dag så om dom ej har ätit idag är inget att oroa sig för.

simma lungt //PONTUSSIGGE

jnielsen
2013-07-24 18:27
#2

Tack för svaret, kanske ska jag täppa till några ventilationshål, det finns en rad ovanpå och några framtill. JAg är bara rädd för att de ska kvävas, men den risken är kanske liten?

Ska jag gräva upp den som gömt sig?

pontussigge
2013-07-24 20:31
#3

Testa, men då kanske det blir varmare istället. Låt den ligga kvar den kommer nog fram ikväll.

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
2013-07-28 02:45
#4

Risken att de kvävs är verkligen liten. Hur stort terrarium har du? Som pontussigge säger så kan det vara svårt att hålla luftfuktigheten i ett terrarium, beroende på hur det är utformat. Många terrarier är inte utformade för att hålla en såpass hög luftfuktighet, så man kan behöva täppa igen viss ventilation för att få önskat resultat. 🙂

Att de hade grävt ned sig/inte hade ätit när du startade tråden är inte så konstigt med tanke på hur nykomna de är till dig. Vissa snäckor kan behöva lite tid på sig. ^^

Kom också ihåg att snäckor inte vill stå i direkt solljus, så om ni har terrariet framför ett fönster är det bäst att flytta det. 🙂

Hur mår de nu, och hur går det med dem och terrariet?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
2013-07-30 04:56
#5

Terrariet är H:40cm L:50 D:30 i storlek. Jag har täckt överl några av lufthålen med plastfolie vilket gjort att jag får en luftfuktighet på 80%. Vi är jättenoga med att ha nerrullat och öppna fönster i det här rummet när det är varmt så temperaturen håller sig på en acceptabel nivå, jag brukar gå och öppna upp i terrariet för att lufta ut.

Båda snäckorna kommer fram på nätterna, nu på morgonen innan jag ska till jobbet brukar jag se dem båda två, och igår när det var lite svalare ute så var båda två framme en stund på kvällen. Annars är det stor skilnad på de två, den ena är mycket tuffare och brukar visa sig en stund vid 20.00-22.00 tiden. 

Båda två äter så jag tror att de mår bra, det är ju sommar så jag torr att så fort vädret svalnar så komer de nog att bli mer aktiva..

Upp till toppen
Annons: