Annons:
Etikettallmänt
Läst 2561 ggr
jnielsen
2013-07-13 22:34

Noob söker snäcka!

Hej hej!

Jag har blivit grymt intresserad av att skaffa mig några (2-3st beroende på vad ni tror får plats i mitt terrarie) snäckor. Som den absoluta nybörjare jag är så har jag lite frågor som ni experter kanske kan besvara? 

Först och främst är det ju vilken typ av snäcka som kan passa, jag vill ha en Achatina som i första hand är aktiv och syns mycket. I andra hand får den ju gärna vara vacker att titta på. Jag har funderat lite på Immaculatan, har sett att reticulatan rekommenderas för nybörjare, men den har inte ett lika vackert skal.

Vi har ett terrarie i glas som är H:40cm L:50 D:30 med lufthål och glasdörrar, det finns värmematta och uvlampa till om är det något som behövs?? Tänkte inreda med kokosmull och plantera in en grön växt, tänkte att man kanske kan sätta in romansallad som de även kan tugga på..

Annons:
pontussigge
2013-07-13 23:03
#1

Hej, a.immaculata är en bra nybörjar snäcka enkla att sköta. Två går bra att ha i dit terrarium tycker jag. UV lampa behövs ej inte värmenmatta heller. När dom blir stor så krossar och förstör levande Växter har själv plast Växter till mina, det är enklare att ta av nå blad än ha in en hel romansallad. Ps har a.immaculata tillsalu om du är intresserad

simma lungt //PONTUSSIGGE

jnielsen
2013-07-13 23:16
#2

Tack för svaret Pontussigge! Har lite svårt för plastblommor, kanske kan man sätta in något tåligare? Hur gamla och stora är dina immaculata? Kan du skicka en bild på dem eller föräldrarna? Tänkte ägna nästa vecka åt att göra i ordning terrariet samt läsa in mig lite mer på just den snäcka jag ska ha, har hittills läst lite om alla.. Efter det är det ju dags för att få hem två småttingar😃

Smilla W
2013-07-13 23:40
#3

Hej! Jag skulle starkt kunna rekomendera A. fulica, de är mycket aktiva och nyfikna, kan vara fina i skalet (om de får en bra kost och bra uppväxt såklart) och blir inte allt för stora. Jag har två stycken I ett terrarie med samma mått som ditt. (Mina ska dock flytta till ett lite större terrarium på grund av ombyggnad :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2013-07-14 04:14
#4

Jag rekommenderar också Achatina immaculata, de är helt underbara snäckor! 

När snäckorna blir lite större kommer en romansallad att gå åt i ett nafs, liksom det mesta som är ätbart. Att plantera levande Växter inne hos snäckor är nog ett misstag, i alla fall om man gör det för att det ska se vackert ut. 😉

#3 Smilla W, jag såg en bild på din Kjell-Astrid inne på ett annat forum, och jag tyckte inte att h*n såg ut som en Achatina fulica, utan som en immaculata. 🙂 Om du vill får du gärna posta några bilder på dem. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jnielsen
2013-07-14 08:46
#5

Det här är ju alldeles super! Jag har i några dagar nu surfat omkring flera timmar på det här forumet (jag är mammaledig, så har gott(!?) om tid😉) så jag vet att ni som svarat hittills är aktiva och har koll på vad ni pratar om, så era svar uppskattas! 

Om man inte har lampa i terrariet, hur får de uv-ljus?? Med tanke på varm sol så vågar man väl knappast ha dem i fönstret..☀️

pontussigge
2013-07-14 10:17
#6

Dom behöver ej UVB lampa Kan maila några kort på snäckorna om du vill

simma lungt //PONTUSSIGGE

Annons:
Smilla W
2013-07-14 10:33
#7

#4 verkligen?! Vet du jag har också tänkt den taknen och funderade på att lägga upp en bildtråd för att ta reda på art för några veckor sedan :p Hen är nämligen röd och randig i kroppen och skalet är mer solidfärgat, ser inte alls ut som andra fulicor. Jag fick hem den från min skola nämligen och enligt dem var det en fulica, men när skalet började växa ut ordentligt blev jag lite fundersam :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

galengrodairullstol
2013-07-14 19:37
#8

Hej! Jag har bland annat A Fulica och A Reticulata Albino. Tycker att båda de arterna är aktiva. Hör av dig om du är intresserad då jag har ungar :)

pakwa.bloggplatsen.se

MoaL
2013-07-14 19:53
#9

#5 Snäckor och sniglar är djur som håller sig undan solen och kommer fram under nätter och regniga dagar. Solen torkar ut dem.😉Så de har inget behov av UV-ljus.

#7 Ja, en fulica är inte röd, immaculator är det däremot. Eller ja, gyllenbrunrödorange, typ.😃 Fulicor har gråbrun kropp. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
2013-07-14 21:42
#10

Jo jag har ju funderat lite på just färgen XD Jag vet ju inte så mycket im immiculata O.O kan man ha dem tillsamman med fulicor?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

jnielsen
2013-07-16 09:04
#11

Nu går man i väntans tider! Två stycken A.immaculata ska komma från Pontussigge i början av nästa vecka!

Tjoho!!

Smilla W
2013-07-16 09:54
#12

Trevligt att höra, lycka till med dina nya husdjur! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: