Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1574 ggr
fairyautumn
2013-07-06 17:24

Skaffa snäckor

Hejsan! Jag funderar på att (efter lite läsning här) skaffa snäckor igen! Jag hade snäckor förra året men tröttnade och nu vill jag skaffa igen då vi har flyttat ifrån lägenhet till hus och jag känner mig redo igen.

Jag har tusentals frågor men ska försöka fatta mig kort, jag vill att mina snäckor ska klara sig på bästa sätt. (Jag ska ha vanliga  trädgårdssnäckor)

1. Hur ofta och hur mycket mat ska de ha varje dag? Vad har ni för matrutiner? Jag vill gärna veta, då mina förra levde på enbart maskrosblad och morot.. De har ALLTID tillgång till kalk.

2. Måste jag byta ut underlaget när jag städer eller kan de ha samma? Isf hur länge?

3. Räcker det att ha 2-3 snäckor eller ska jag ha fler/färre?

Tror det var allt. Jag ska berätta lite om inredningen. De bor i en ganska stor plastlåda som jag tänker inreda med en kruka och förmodligen lite Växter. Förut hade jag en liten rund typ tanpetshållare som de älskade att krypa in i och den var av plast, skulle en sådan gå att använda igen eller är det för riskabelt? Jag kommer lägga in lite mossa till dem och självklart spruta med en blomspruta för att fukta nån gång varje dag. De har fyra lufthål i taket som de ej kan krypa igenom och underlaget heter Exo Terra och är som block av något jordliknande som man lägger i vatten. Jag funderar på att bada de tp en gång i veckan.

Är det något mer jag behöver tänka på? Annars är jag nog klar )

//Amanda

//doge

Annons:
Nwmo
2013-07-06 17:40
#1

Om du nu har tröttnat på snäckor, skaffa annat. Djur är inget man ska köpa, och sen sälja när man har tröttnat.

- Emil

fairyautumn
2013-07-06 17:50
#2

#1 Jag tröttnade förmodligen för att jag inte visste riktigt hur jag skulle få de att må bra, därför frågar jag nu hur jag ska hålla dem på bästa sätt.I övrigt är de trevliga och intressanta djur så det var nog bara dumt av mig att bara skaffa snäckor utan att inte riktigt veta, men nu när jag vet hur det är vill jag pröva igen.

//doge

Anoki
2013-07-07 09:31
#3

Dom lär ju inte vara roligare nu. Dessutom är de inte djur man kelar direkt med. Men jag ger mina ny mat varje dag i varierande kost. Nu på sommarn får dom dock främst maskrosblad, som är väldigt uppskattat. Kalktillgång ska dom alltid ha. Man kam ha både en ensam och flera ihop. Dock började jag med en (a.achatina för övrigt), blev väldigt deprimerad och la sig i dvala, skadade två till och ingen har sedan dess gått i dvala. Om du städar och sedan lägger i samma bottensubstrat som du hade innan, är det inte mycket till städning. Så nej man ska byta.

fairyautumn
2013-07-07 10:36
#4

#3

Okej, men ska jag bytta bottensurbat när jag ser att det börjar bli "äckligt"? 

Så jag kan ge dom maskrosblad och nån grönsak nu på sommaren då?

Tack för svaret :)

//doge

pontussigge
2013-07-07 12:25
#5

När jag hade trädgårds snäckor så gav jag dom zucchini, romansallad, ruccolasallad, morot, mm sånt som jag ger mina afrikanska snäckor

simma lungt //PONTUSSIGGE

fairyautumn
2013-07-07 18:12
#6

#5

Ok tack då vet jag! Skulle samma mat funka till vinbergssnäckor?

//doge

Annons:
pontussigge
2013-07-07 19:02
#7

Japp

simma lungt //PONTUSSIGGE

Anoki
2013-07-07 19:14
#8

#4 Ja, man ser när dom smutsat ner tillräckligt mycket

Upp till toppen
Annons: