Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1292 ggr
Anoki
7/5/13, 7:28 PM

Ohyra

Alltså har fått hoppstjärtar hos mina snäckor (A.achatinor). Tömt hela akvariet, skrubbat o sköljt som en galning. Sedan fyllt med ny mull. Men jag blir inte av med dom, och dom förökar sig något groteskt. Vet att dom inte är farliga för snäckorna, men tycker inte dom är så värst trevliga att ha med o göra heller. Sitter ju på snäckorna o allt.

Alltså finns det nåt sätt man kan bli av med dom? Utan att skada snäckorna då förstås. :)

Annons:
MoaL
7/5/13, 10:31 PM
#1

Nja, det är svårt att bli av med dem helt och hållet, tyvärr. Jag har en del hoppstjärtar i  perioder hos framförallt mina eremitkräftor, och de brukar samlas i matskålen. Sådana gånger brukar jag se till att vänta tills det är så många som möjligt i matskålen och sedan lyfta ut den och diska ur den ordentligt, så håller jag åtminstone antalet nere en aning.🙂

Hos snäckorna samlas de ofta på fodret, så se till att rensa bort överblivet Foder och om det är mycket avföring, så att du tar bort hoppstjärtarnas föda, för de är egentligen städare. Annars brukar de minska/försvinna om man låter substratet torka upp en del, men det är ju mindre populärt hos snäckorna såklart, de vill ju ha det fuktigt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anoki
7/5/13, 10:37 PM
#2

Hmm ja jag kan ju vänta till dom samlas och töma matskålen. Nu är det ju dock rätt så fuktigt och blött, skulle kunna sänka fuktigheten lite utan att de påverkar snäckorna, borde inte hoppstjärtarna minska lite i antal iallafall?

MoaL
7/5/13, 10:40 PM
#3

Det kan de nog mycket väl göra, det skadar ju inte att testa. ^^ Jag hoppas att de minskar i alla fall, det är irriterande när de blir för många. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anoki
7/5/13, 10:42 PM
#4

Jo precis. Får prova helt enkelt, tack :)

Upp till toppen
Annons: