Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1598 ggr
Smilla W
2013-06-30 21:45

Rädda snäckor

Jag har ett par A. achatina som inte är det minsta handtama, framförallt den ena är jätterädd av sig, så fort man lyfter upp den eller bara råkar nudda vid skalet eller terrariet den bor i drar den in sig i skalet och kommer inte fram igen på några som helst vilkor. Jag har förstått att alla snäckor är individuella och har sin egen personlighet, men kan man på något sätt vänja dem vid att bli hanterade eller åtminstånde få dem att bli mindre rädda för omgivningen?

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
MoaL
2013-06-30 21:58
#1

A. achatina brukar vara ganska skygga jämfört med andra arter, så det är helt normalt. Som med alla andra djur så kan man dock såklart vänja dem vid hantering. Ta ut dina achatinor och sätt dem i ett litet bad (ex. plastlåda med lite ljummet vatten i - men inte för mycket vatten!), det brukar få fram alla snäckor till slut. Du kan börja så, och sedan lyfter du över snäckan till din hand. Drar den in sig i skalet så håll den i öppen, plan hand tills den vågar sig ut frivilligt. Det kan ta ett bra tag de första gångerna, men allt eftersom så vänjer de sig och blir tuffare.🙂Håll inte på med dem för mycket bara, det är svårt att veta vad som är för stressande för dem, så man kan ju vara försiktig. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
2013-06-30 22:25
#2

Det har jag faktiskt gjort litegrann de senaste dagarna, i allafall med den ena som inte är lika skygg som den andra, den kommer faktiskt ut lite försiktigt efter ett tag i badrt. Den allra skyggaste gör inte det, idag var första gången den gjorde det, jag lyxkades faktiskt plocka upp den i skalet en gång utan att den drog sig tillbaka men när jag försökte sätta den i handen gick det inte. Tack för svaret! Jag får väl fortsätta försöka :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: