Annons:
Etikettavel-bebisar
Läst 1150 ggr
Smilla W
2013-06-28 18:48

Avelspar? Hjälp!

Hej allihopa!

Jag har funderat lite ytterligare om det där med inavel bland snäckor (skrev ett inlägg om det för några dagar sedan). Jag är mycket intresserad av att skaffa några A. reticulata albino (eller albino av andra arter). Är det då verkligen så klokt att skaffa båda två från samma Uppfödare, det vill då säga att snäckorna är syskon. Om de är syskon bör man väl inte låta dem para sig i framtiden? Om jag vill ha egg på dem, ska jag då istället köpa från två olika personer? 

Undrar också vilka personer här som föder upp A. reticulata albino som har några till salu, antingen som besöker expo syd mässan i Kristianstad den 31 augusti och kan leverera dem där, som bor i närheten eller som kan skicka dem vid försäljning.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Smilla W
2013-06-29 10:43
#1

Upp :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
2013-06-30 00:34
#2

Inavel är just inget problem bland snäckor, så det behöver du inte oroa dig för.🙂Majoriteten av alla snäckor i handeln är mer eller mindre inavlade. De flesta som skaffar snäckor köper ju exempelvis två stycken från samma "kull", som sedan parar sig, lägger ägg, kläcks och säljs, och så fortsätter det samma runda gång på gång på gång. Just inavel är alltså inte något som är särskilt bekymmersamt. Exempelvis alla Achatina iredalei härstammar från en enda tillfångatagen snäcka som födde ungar efter att hon blivit tillfångatagen. 

Har du möjlighet att ta in någon mindre besläktad individ så är det dock såklart bara bra, men jag vill bara poängtera att snäckor inte drabbas av inavel på samma sätt som däggdjur. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Smilla W
2013-06-30 08:17
#3

Jaha, men det är ju jättebra! Skaffar nog ändå från olika personer så blir det lite bättre, som du sa. Tack för hjälpen! :D

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

galengrodairullstol
2013-06-30 12:36
#4

Hejsan! Jag har ungar från två olika snäckpar, dvs jag köpte mina av olika Uppfödare. Så är du intresserad så har jag ungar som du kan få köpa :)

pakwa.bloggplatsen.se

Smilla W
2013-06-30 16:47
#5

Japp kag vet, ska bara fixa de där små detaljerna som vi pratade om tidigare :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

galengrodairullstol
2013-06-30 16:49
#6

Ja, just det. Det var ju du :)

pakwa.bloggplatsen.se

Annons:
Smilla W
2013-06-30 17:10
#7

Haha japp :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: