Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1471 ggr
galengrodairullstol
2013-06-25 14:44

Dela med er av erfarenheter :)

Är relativt ny inom ämnet "snäckor" och har lite funderingar. Jag vet en hel del men jag skulle också vilja veta era tankar, åsikter och erfarenheter kring nedanstående.

- Boende. Hur bor era snäckor? Bottenmaterial m.m.

- Växter. Finns det några Växter som är olämpliga för snäckorna? Äter dom av Växter? Fungerar det att ha plastväxter?

- Mat. Vad ger ni för mat till era snäckor? Frukt/grönsaker. Någonting som är speciellt bra? Någonting som man absolut inte ska ge dom i matväg?

- Vatten. En del duschar sina snäckor. Är det någonting som ska göras eller det är bara lite extra "lyx" för snäckan? Håller man i så fall bara snäckan i handen och sköljer vatten på den en stund?

Tack på förhand! :)

/Rebecka

pakwa.bloggplatsen.se

Annons:
galengrodairullstol
2013-06-25 14:46
#1

Jag kan ju tillägga att jag har A. Fulica och A. Reticulata :)

pakwa.bloggplatsen.se

pontussigge
2013-06-25 15:34
#2

1. Mina bor i plastbackar där i har jag torv som bottenmaterial. 2. Använder ej levande Växter till mina bara plast. 3. Olika grönsaker som zucchini, romansallad, morot mm 4. Duscha behövs inte men man kan göra det ibland som lite lyx då har man snäckan i handen och sen spolar lite vatten på den försiktigt

simma lungt //PONTUSSIGGE

Ödlan
2013-06-25 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina bor i akvarium med täckglas och lysramp. Ogödslad torv ett tjockt lager, nån plastkruka och olika mossor. När mossorna är nya och gröna är det riktigt snyggt, nu har den blivit brun och tråkig så måste fixa ny.

Torven och mossan vattnar jag nån gång i veckan, när det börjar bli torrt.

Provade att sätta in en orkidé en gång, den var borta dagen efter……

Mina äter helst grönsaker, zuccini, äggplanta, sallad, paprika och maskrosblad mm

Jag tar bara upp och duschar dom inför fotografering så dom inte ska se så jordiga ut.

Lägger in en bild på ett av mina "snäckbon", fatet med vatten har jag tagit bort då dom inte var särskilt intresserade av vattnet.

[deen]
2013-06-26 07:30
#4

- Boende. Hur bor era snäckor? Bottenmaterial m.m.

Jag har mina tre fulicor i en rätt stor plastback, kokosmull som botten, vitmossa över eller blandat i, en stor petflaska att klättra på (inte vackert, men uppskattat), konstgjorda Växter.

- Växter. Finns det några Växter som är olämpliga för snäckorna? Äter dom av Växter? Fungerar det att ha plastväxter?

Plastväxter håller längre! Tror de äter av det mesta de kommer över, men har ingen bra koll på giftigt/säkert. Här har du förresten, förutom bra tips, länk till en lista på giftiga Växter.

- Mat. Vad ger ni för mat till era snäckor? Frukt/grönsaker. Någonting som är speciellt bra? Någonting som man absolut inte ska ge dom i matväg?

Just nu får de mest maskrosblad, kirskål, klöver, mm. Plus nån grönsak då och då. Annars får de mycket ruccola, paprika, morot, olika kålsorter. Frukt har jag testat, men det gillade de inte! Ger aldrig tomat, ris, pasta, spenat, osköljda grönsaker.

- Vatten. En del duschar sina snäckor. Är det någonting som ska göras eller det är bara lite extra "lyx" för snäckan? Håller man i så fall bara snäckan i handen och sköljer vatten på den en stund?

Mina gillar att duscha! Jag gör det nån gång ibland under kranen, då håller jag dem i handen så de inte sniglar in under strålen och drunknar. Brukar även ta ett par duschar på dem med blomsprutan dagligen.

galengrodairullstol
2013-06-26 13:05
#5

Tack för era svar!

Roligt att få se bild också, ödlan :)

Tomat och spenat, är det skadligt för snäckorna eller det är endast att du inte ger dina det, deen?

pakwa.bloggplatsen.se

[deen]
2013-06-26 13:16
#6

Tror inte att det är direkt skadligt, men de innehåller oxalsyra, som försämrar upptag av kalk. Det är enbart av den orsaken mina inte får det!

Annons:
galengrodairullstol
2013-06-26 13:22
#7

Aha okej.. Jag ger mina spenat och de älskar det. Men då ska jag undvika det.

pakwa.bloggplatsen.se

[deen]
2013-06-27 07:22
#8

Det är nog ingen fara om de får det ibland! Ja, de brukar tycka bra om bladgrönsaker har jag märkt.

galengrodairullstol
2013-06-28 12:42
#9

Men då vet jag :)

pakwa.bloggplatsen.se

Upp till toppen
Annons: