Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 6092 ggr
Mantissa
6/23/13, 7:43 PM

vinbergssnäckor?

Jag skulle vilja föda upp vinbergssnäckor som foderdjur. Vad behöver jag veta?

Annons:
[deen]
6/24/13, 9:24 AM
#1

Kolla bland annat artikeln om Avel här!

pontussigge
6/24/13, 12:58 PM
#2

Jag hade nog odlat a.fulica eller a.immaculata istället för odla vilda snäckor som foder

simma lungt //PONTUSSIGGE

Mantissa
6/24/13, 2:15 PM
#3

#2 anledning? Jag är helt novis på detta, har bara akvariesnäckor hittills

Smilla W
6/24/13, 5:29 PM
#4

Jag håller nog med Pontussigge till viss del, större tamsniglar har ju tillexempel större massa och därav mer mat. Dock hade jag nog varit lite försiktig med att odla utomhus eller på viltfångade med tanke på parasiter. 

Om du väljer att föda upp olika achatina arter, var säker på att de inte bär på Angiostrongylus cantonensis vilken kan skapa stora problem. Det går att läsa om parasiten här:

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2413572

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

pontussigge
6/24/13, 6:46 PM
#5

3# kan ha parasiter

simma lungt //PONTUSSIGGE

Mantissa
6/24/13, 8:11 PM
#6

Fast jag vill inte ha dem för stora (max 5 cm i skallängd ca). Lättskötta och fruktsamma samt inte giftiga på något sätt. Det är en blåtungad skink som vill prova!

Annons:
Smilla W
6/24/13, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vinbergssnäckor växer ganska långsamt, Annars kan du ju bara gå och plocka vanliga hederliga trädgårdssnäckor utomhus. De är inga kända smittobärare och jag har gjurt det som mat till skinkar 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Mantissa
6/24/13, 9:03 PM
#8

Tyvärr har jag inga trädgårdssnäckor här, annat än en o annan som man hittar om man letar mask (har nog hittat tre fyra stycken på de 10 år jag bott här). Men orkar inte gräva upp hele gården för att hitta några snäckor. Men om jag kunde köpa några snäckor av en lämplig sort av någon som har "för många" så skulle jag kunna testa om hen överhuvudtaget tycker om dem. Det står i artbeskrivningar att de tillhör deras naturliga föda, men man vet ju aldrig :)

Smilla W
6/24/13, 9:44 PM
#9

Oj, det var underligt, här är de så många att man alltid måste se sig för vad man trampar!

Jag är säker på att han tycker det är gott, oavsett art :]

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Mantissa
6/24/13, 10:34 PM
#10

#9 Det är momark häruppe, talmo är torrt och stenigt o inte direkt snigelmarker.Om du har så många att du inte kan gå utan att trampa på dem så kanske du kan skicka hit ett gäng mot porto?😇

Smilla W
6/24/13, 10:38 PM
#11

Kanske, vet inte riktigt hur man gör med skickade av djur, ska kolla upp det :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MoaL
6/28/13, 12:06 AM
#12

Det enklaste att föda upp vore faktiskt Achatina fulica eller kanske till exempel Achatina iredalei. A. iredalei föder dessutom levande ungar. Anledningen är främst för att det ger betydligt mer mat betydligt snabbare, då snäckorna av de arterna växer förhållandevis snabbt, medan H. pomatia växer väldigt långsamt. Exempelvis A. fulica lägger dessutom stora mängder ägg per gång, och majoriteten av äggen kläcks = mycket Foder till skinken.🙂 

H. pomatia vill dessutom gärna dvalas innan de överhuvudtaget parar sig, och är helt enkelt lite besvärligare att hålla än Achatina-snäckor.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mantissa
6/28/13, 9:32 AM
#13

#12 Tack för bra info! o jag som trodde vinbergssnäckorna var de lättaste för de är så vanliga:)
Jag vill prova först om hen överhuvudtaget nappar på snäckor som foderdjur innan jag dra igång uppfödning. Så om någon kan tänka sig att sälja ett par (billigt)eller fånga ute o skicka så skulle jag bli glad :)

Annons:
Smilla W
6/28/13, 1:02 PM
#14

A. fulica brukar vaa ganska lätta att få tag i och är ganska billiga ;)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: