Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1596 ggr
Anoki
5/30/13, 9:35 PM

limicolaria flammea frågor

Hej!
Fick syn på denna art (limicolaria flammea) av en ren slump, blev så fäst, så vackra! Googlat lite på dom men alltså kan inte påstå att jag är direkt bra på engelska, och hittar knappt någon fakta alls om dessa på svenska. Så skulle gärna vilja veta mer om dessa små liv.

Hur stort akvarium/terrarium behövs? 
Hur fuktigt vill dom ha?
Är det en aktiv art?
Något mer, värt att veta?

Annons:
tsrebel
5/30/13, 11:59 PM
#1

Jeg har forstått at de fleste Limicolaria arter trives under lignende forhold. Jeg har forelska meg helt i denne familien av vakre snegler og holder nå både L. numidica og L. martensiana.

De vil ha det ganske fuktig (80%+) og trenger klatremuligheter, altså et terrarium som er høyere enn det er bredt/dypt med greiner. Siden de ikke blir så store trenger de ikke så stor plass, men det kan likevel være praktisk å ha dem i et stort terrarium siden det gjør det lettere å kontrollere fuktigheten.

De er veldig aktive snegler, vakre og elegante. Mine L. numidica har formert seg med suksess her hos meg, L. martensiana har jeg nettopp anskaffet som babyer. Håper å skaffe meg også L. flammea.

MoaL
6/2/13, 11:45 PM
#2

De hänger gärna i taket, så jag skulle säga att man inte gärna ska ha så vansinnigt högt åt dem eftersom de lätt släpper taget och faller ned på botten. 🙂 Hög luftfuktighet, precis som tsrebel säger, annars lockar de lätt in sig i skalet.

Jag vill också tillägga att L. flammea är VÄLDIGT aktiva vad gäller reproduktion, haha. 😃 Vill du inte ha stora mängder med bebisar väldigt fort så bör du hålla utkik efter ägg med jämna mellanrum.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ödlan
6/12/13, 8:48 PM
#3

#2
Jag köpte ju två olika färger av dig för snart ett år sen. När kan de förväntas lägga ägg? Nu går dom tillsammans, ska jag dela på dom tycker du?

Väldigt vackra snäckor och aktiva!

MoaL
6/12/13, 10:51 PM
#4

#3 L. flammea brukar kunna börja lägga ägg ganska tidigt, definitivt före sin ettårsdag. 🙂 Varför skulle du sära på dem?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ödlan
6/13/13, 6:17 AM
#5

För att inte blanda färgerna tänkte jag, men har dom gärna tillsammans 🙂

Upp till toppen
Annons: