Annons:
Etikettallmänt
Läst 1111 ggr
Tallullah
2013-05-26 22:27

Vilken art ska jag välja?

Jag har bestämd mig før att køpa Afikanska jättesnäckor,men är osäker på vilken art som är den mäst facinerande och lättskøtta. Kanke ni som har lite ärfarenhet kan hjälpa mig att bestämma mig?

Jag har haft komtakt med en som har den allra størsta arten,men jag har lest att dom är lite mera svårskøtta enn dom andra?

Annons:
[deen]
2013-05-27 08:11
#1

Hej!

Den vanligaste sorten är nog Achatina fulica, kanske för att de är ganska lättskötta och tåliga. De finns i lite olika färger. Vilken sorts snäcka som är mest fascinerande beror nog mest på vad du själv tycker! På petsnails finns en lista med en del snäckor man kan ha som husdjur, men det finns tyvärr inte information om alla, så de kan du googla på istället.

Hoppas du hittar nån du tycker om!

MoaL
2013-05-28 10:13
#2

Jag tycker inte att Achatina achatina är en svårskött art, men det är kanske individuellt inom arten. Mina har det dock inte varit några problem med. :)

Jag kan varmt rekommendera exempelvis Achatina immaculata. Det är en jättetrevlig art! Även A. reticulata är pigga, vackra snäckor.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tallullah
2013-05-28 11:38
#3

#2  Ok..Achatina achatina är den allra største arten el? Vilka är det som fødar levande ungar? Jag har fått høra att Achatina A inte är särskild livliga? Och dom behøver vel ätt jättestort terrarie om dom är så stora?

MoaL
2013-05-28 12:07
#4

Achatina achatina är den största arten, ja, men de är inte särskilt livliga nej. De kan gärna ligga nedgrävda då och då också, även om mina faktiskt är synliga nästan hela tiden. De flesta snäckor är ganska stillsamma av sig, och rör sig oftast bara när det vankas mat eller exempelvis just när man har fuktat. Ungar rör sig mer än halvvuxna och vuxna individer. :)
Achatina iredalei föder levande ungar. 
Nja, det beror väl på vad man anser är stort och på hur man vill inreda. Eftersom A. achatina är så stillsamma av sig kan jag inte påstå att jag tycker att de behöver jättestora utrymmen direkt. Jag har dem i en plastback modell större, men de ligger oftast ganska stilla och håller sig gärna på botten och käkar grönsaker. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: