Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1532 ggr
FaileD
5/15/13, 10:17 PM

Snäcka i A. Fulica´s storlek

Vad finns de för arter som ljust i skal och även foten gärna vit eller gul och som är max i vuxen storlek i A. Fulica´s storlek?

Annons:
FaileD
5/15/13, 10:20 PM
#1

Inte större iaf :)

[deen]
5/15/13, 10:36 PM
#2

A. iredalei kanske? Sen finns det ju ljusa varianter av A. Fulica!

FaileD
5/15/13, 10:42 PM
#3

A. Iredalei verkar intressant. Det är min kompis som skulle vilja ha snäckor, hon har några utifrån som hon tar hand om så de kommer ju att tas om hand :)

Får läsa va dem har för krav?

Ingen mer du kommer på som kan passa?

FaileD
5/15/13, 10:42 PM
#4

Hittar ingen artlista annars hade de varit enklare att kolla art för art

[deen]
5/15/13, 10:45 PM
#5

Här är en lista. Kanske inte alla sorter man kan ha, men en start i alla fall!

FaileD
5/15/13, 10:54 PM
#6

De verkar bli bra med A. Iredalei 

Är de tvåkönade eller är de hona och hane? hittar inge info om de bara att de är ensamma om att föda levande ungar

Annons:
FaileD
5/15/13, 11:13 PM
#7

ifall hon tycker den blir förstor finns de någon annan lite mindre typ 4-5-6 cm i skallängden? som är ljus

FaileD
5/16/13, 2:17 AM
#8

skulle man kunna ha Achatina iredalei Subulina octona Limicolaria flammea i samma "bur"? vilka är Hermafroditer? kräver de samma grejer? och alla lika lätta att sköta?

[deen]
5/16/13, 7:19 AM
#9

Kolla på "Alla artiklar" - där finns en del info om iredalei.
Vet inte hur bra det funkar att ha olika sorter tillsammans, alla har t. ex. inte samma krav på temperatur, luftfuktighet, mm.

FaileD
5/16/13, 10:13 AM
#10

Eftersom risken är stor att hon tycker att A, Iredalei är för stor så hoppar jag den 

Vad har de två andra för krav på hållning? hittar inte så där jätte mycket info.

[deen]
5/16/13, 10:49 AM
#11

Bra fråga. Försök få tag på MoaL, sajtvärden, hon kan mycket om snäckor. PM:a henne!

Chese
5/16/13, 11:11 AM
#12

Tack får göra det

MoaL
5/16/13, 11:21 AM
#13

Hej!
Ursäkta att jag har varit frånvarande en tid, but now I'm back. 😉

Man ska inte blanda de olika arterna.
S. octona är dessutom yttepytteliten och förökar sig stormartat. Bebisarna är bara typ ett par millimeter när de är nykläckta, så behållaren måste vara rymningssäker. 🙂

A. iredalei blir mindre än fulican, men de är som sagt levandefödare vilket kan vara besvärligt. De är dock jättefina snäckor och jag är väldigt förtjust i dem.

L. flammea är väldigt trevliga snäckor, vackra att se på och i princip ständigt synliga eftersom de jämt hänger i taket, haha. 😃
De är, precis som egentligen de flesta snäckor, väldigt duktiga på att föröka sig. Vill man inte har stora mängder bebisar så får man rensa bort ägg och stoppa in dem i frysen med jämna mellanrum. De blir inte särskilt stora och lever inte heller lika länge som snäckor ur Achatina-släktet, men eftersom de är duktiga på att reproducera sig blir man aldrig utan så länge man inte själv väljer det. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
FaileD
5/16/13, 11:26 AM
#14

Måste även beklaga över att jag glömde att jag va inloggad i mitt gamla konto :(. 

Jag har bestämt mig nu att de blir 2 st A. Flemmea :)

MoaL
5/16/13, 11:28 AM
#15

Det är lugnt. ^_^ Jag har svarat på ditt PM nu i alla fall. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: