Annons:
Etikettallmänt
Läst 1413 ggr
Kire84
4/4/13, 12:31 AM

Ekologisk squash slut:(

Hellu:) Mina snäckor lever huvudsakligen på gröt och squash. Dom fullkomligt älskar båda sakerna å växer så det knakar. Mår jättebra å är fina.  Jag försöker att alltid ge ekologisk mat som jag köper på ica kvantum. nån enstaka vecka händer det att dom inte har ekologisk squash å alla andra grönsaker ratar snäckorna för mig. Kan jag ge dom en extremt tvättad normal squash, skala den kanske eller är det bara jäkligt dumt att utsätta dom för? Tacksam för svar och åsikter

Annons:
MoaL
4/4/13, 3:33 AM
#1

Squash innehåller just ingenting nyttigt, så du borde nog fundera på att ta och vänja dem vid andra grönsaker också. ;) Vanlig squash går bra att använda. Skölj den bara ordentligt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
4/4/13, 11:10 AM
#2

Prova frukt också, det tycker dom flesta snäckor om.

Kire84
4/5/13, 12:39 AM
#3

Jag ska testa frukt med. Jag testade broccoli men det vägrade dom. Ska jag svälta dom lite från squash så dom vill ha nått annat eller hur ska jag få dom att ta annan mat? Jag håller med om att squash inte direkt e näringsrikt. Är det gröten dom växer på nu då tro?

[deen]
4/5/13, 12:46 PM
#4

Men vad lustigt, mina totalvägrade också broccoli sist! Det fick ligga kvar ett bra tag, men icke. Testa morot, paprika, kål, ruccola? Ruccolan försvinner rätt snabbt här hemma…😃
Du kanske redan har läst den, men här har du en bra artikel om mat!

Kire84
4/5/13, 1:43 PM
#5

Jag ska ta å testa ruccola:) Ger du ekologisk eller tvättar du noga bara?

[deen]
4/5/13, 2:36 PM
#6

Jag brukar nog oftast köpa ekologisk, men har gett dem "vanlig" också. Sköljer allt som ska ner i burken oavsett vad det är, känns bra att ha som vana för en virrpanna som mig! 😉

Annons:
PaaatyPalm
4/5/13, 2:52 PM
#7

testa vanlig Sallad, mina älskar Sallad, potatis & morötter (allt rått)

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

vinteralvan
4/5/13, 7:52 PM
#8

Vanlig sallad innehåller inte så mycket näring så det ska ges som "godis" bara. Morot är bra men rå potatis vet jag faktiskt inte om det är så bra, det får någon mer kunnig (som t ex den dukiga Moa) svara på.

Kire84
4/5/13, 9:25 PM
#9

Nu har jag gett dom ekologisk ruccola å roligt nog visar dom intresse för den:)

MoaL
4/6/13, 12:19 AM
#10

Snäckor brukar kunna växa trots att de äter näringsfattig kost, men då kan de istället få kalkbrist eller till exempel dö efter dräktighet. Precis som alla djur så kräver de såklart näringsrik föda. :) Om man vill ge gurka/sallad/squash och dylikt så är det helt okej, men man ska definitivt inte ge det som "helfoder" utan, som vinteralvan säger, som godis. :)

Rå potatis går bra till snäckor, men vi människor bör väl kanske inte äta någon större mängd. ;) Är potatisen omogen eller grön innehåller den solanin som är direkt giftigt för oss. Hur solanin påverkar snäckor vet jag tyvärr inte, men jag skulle för säkerhets skull slänga sådana potatisar. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Kire84
4/6/13, 12:27 AM
#11

Jag ska verkligen tänka på det MoaL. Klart jag vill att mina små sötisar ska få ett så bra liv som möjligt. Jag la ju in ruccola nu ikväll å det va riktigt populärt. Kan säga att Gary har suttit å ätit på den i 2 hela timmar nu. han lämnar den inte. Bra tips ni kommer med:)

Det här med snäckor tycker jag verkligen är kul:) Jag kunde inget om dom innan men tack vare er här å övriga nätet lär jag mig mycket:)

Kire84
4/6/13, 5:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer en bild på Gary när han äter sin morgongröt:)

[deen]
4/6/13, 4:35 PM
#13

Kul att hen gillade ruccolan!🙂Jag tycker själv det är bra mat för dem, och det brukar som sagt vara uppskattat här hemma.

Annons:
pontussigge
4/6/13, 7:52 PM
#14

Dom flesta av mina snäckor äter inte ruccola

simma lungt //PONTUSSIGGE

Upp till toppen
Annons: