Annons:
Etikettallmänt
Läst 5700 ggr
Gerro
2013-02-13 15:39

Avliva?

Hejsan!

Har som några kanske vet funderat på a. immaculata. Och dom är ju hermafroditer och jag kommer troligen att köpa två.

Men dom kommer ju då troligen att få ungar, och det är ju inte alltid man kan behålla eller få sålt dom. Så hur avlivar man en snäcka på det mest humanska sättet? Alltså både ungar & vuxna. Ifall en av snäckorna kanske skulle bli sjuk eller liknande.

Tacksam för svar! :)


Annons:
vinteralvan
2013-02-15 11:07
#1

Du tar äggen och lägger i en påse och stoppar i frysen.
Vuxna däremot har jag inte någon koll på.

Gerro
2013-02-15 11:16
#2

#1

Okej & hur länge ska äggen ligga där?
Och kan man bara slänga dom sedan då?

Tack! :)


pontussigge
2013-02-15 11:45
#3

Efter 2-3dagar ifrysen lär äggen vara döda Sen kan dom slängas

simma lungt //PONTUSSIGGE

Gerro
2013-02-15 12:33
#4

#3

Okej tack!


Rumblebee
2013-02-16 18:36
#5

Nu vet inte jag hur lång tid det tar innan immaculata ägg kläcks, men jag skulle nog råda till att se till att kolla efter ägg minst en gång i veckan :)

Gerro
2013-02-16 18:39
#6

#5

Okej tack! :)


Annons:
MoaL
2013-02-17 14:17
#7

A. immaculata ägg brukar kläckas väldigt fort, men allt beror på hur länge den vuxna snäckan har valt att bära äggen. Jag har haft ägg från mina immaculator som har börjat kläckas mindre än ett dygn efter läggning, så vill man inte ha bebisar bör man hålla god uppsikt. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Gerro
2013-02-17 19:38
#8

#7

Okej tack, jag ska kolla varje dag när jag matar dom för ;)
Men hur avlivar man vuxna djur?


vinteralvan
2013-02-19 13:30
#9

Man kan säkert avliva vuxna djur i frysen också så länge det inte är den sorten som dvalar men afrikanska snäckor dör säkert av det. Jag hittade ett sätt att avliva på som man använder när man avlivar snäckor för att äta. Lägg ner dom i 1 liter vatten med 1-1½ dl vinäger och 1 msk salt. Låter lite läskigt tycker jag.
Drämma till med en gjutjärnspanna fungerar ju också men det skulle jag personligen aldrig klara av.

Gerro
2013-02-19 13:52
#10

#9

Okej tack!

Vatten, vinäger & salt läte lite otäckt :/
Och att mosa dom skulle jag aldrig klara av att gö :(


MoaL
2013-02-19 14:14
#11

Vuxna afrikanska snäckor som jag behöver avliva brukar jag först stoppa in i kylen över natten och sedan in i frysen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rumblebee
2013-02-19 14:18
#12

Fast frågan är ju egentligen hur pass lång tid det tar för en snäcka att frysa ihjäl i frysen, för det är väl bara runt cirka -15 grader eller så i en frys? =/

MoaL
2013-02-19 14:33
#13

Afrikanska snäckor tål inte kyla just alls. Hur lång tid det tar har jag ingen aning om, och ju större de är desto längre tid tar det förmodligen, men det är ändå det enklaste sättet. Att mosa en fullvuxen afrikansk jätte är inte lika enkelt som det låter (om nu någon tycker att det låter lätt..), och de dör sällan direkt, möjligtvis med undantag för om man lägger den framför ett bildäck och kör över den med bilen.😮
Snäckor är ungefär som insekter, de är lätta att skada men svåra att döda på ett snabbt sätt. :S När det gäller snäckor föredrar jag utan tvekan frysen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Gerro
2013-02-19 14:58
#14

#13

Okej så om jag ska avliva en vuxen snäcka så ska jag låta den vara i frysen i några dagar & sedan begrava/slänga?


MoaL
2013-02-19 15:26
#15

#14 Ja, så skulle jag göra. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Gerro
2013-02-19 15:54
#16

#15

Okej! :)


mats08
2018-10-12 11:45
#17

Gammal tråd, men här kommer ett tips från mig som borde funka:

Lägg snäckorna - oavsett storlek - inuti exempelvis ett reklamblad a'la ICA Maxi eller Coop. Ställ dig på den och snäckorna lär dö direkt istället för att sakta frysa eller koka ihjäl. Sen är det bara att slänga i brännbart. (Gå ut med soppåsen direkt, för det lär inte dröja länge innan det börjar lukta.)

MoaL
2018-10-21 04:22
#18

#17 Njae, jag tror du missräknar hur starkt skal en fullvuxen jättesnäcka har. Det kommer att krävas många stamp med kraftiga skor för det, och de skulle absolut inte dö direkt. Små snäckor, sure, men inte vuxna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Chinesecrestedlover
2018-10-21 17:07
#19

# 17 Precis som #18 säger så är skalen på de vuxna sjukt starka. Försökte krossa ett (tomt, snäckan var redan död) skal vid ett tillfälle…det var inte lätt kan jag säga. Fick ge upp tillslut. Krossat snäckskal tänkte jag kunde vara bra som kalciumkälla till andra snäckor…men det gick verkligen inte, haha. 

Skulle inte ge mig på att försöka "stampa ihjäl" en vuxen snäcka (vid behov av avlivning av någon anledning) för det kommer inte bli någon trevlig upplevelse för snäckan, det lär ta tid för den att dö eftersom det som sagt kommer krävas väldigt mycket för att ens lyckas krossa skalet.

mats08
2018-10-25 12:37
#20

Hmm… Jag har nu testat och det gick bra vid första stampet. Såg till att ha en sko med hyfsat hård klack och då gick det utmärkt. Märkte såklart att de var hårda, men så är det ju också 90 pannor mats08 som stampar. 😮

Annons:
MoaL
2018-10-27 02:38
#21

#20 Stampar du på riktigt ihjäl dina husdjur för skojs skull? Hoppas verkligen inte. Och nej, en vuxen Afrikansk jättesnäcka dödar du inte med ett stamp, eftersom de är större än din klack. Att dessutom förvänta sig att folk ska stampa ihjäl sina vuxna djur är orimligt, och det är ingenting jag tänker rekommendera överhuvudtaget. Krossa ägg och bebisar, ja absolut, det är en av baksidorna med snäckor och snäckavel, men att använda sig av den typen av våld som krävs för att krossa vuxna snäckor är traumatiskt för både snäcka och ägare.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Chinesecrestedlover
2018-10-27 03:07
#22

#20 Testade du att ha ihjäl ett djur…bara för att😮? Oavsett att det "bara" är en snäcka så är det ju ett levande djur…näe fy, hoppas jag missförstått ditt inlägg. 

Det spelar inte roll vilken art ett djur tillhör, alla djur förtjänar att behandlas med respekt och slippa lida. 

Att krossas av en sko kan knappas räknas till en trevlig upplevelse…och tror inte på att den dör direkt heller. 

I de fall jag råkat kliva på en liten trädgårdssnäcka (alltså en vild)…så är det väldigt ofta den stackars snäckan lever efter det (trots fullständigt krossat skal💔!) och de är små med väldigt tunna skal…att du lyckas döda en stor vuxen jättesnäcka med ett enda stamp tror jag därför inte på alls. Möjligen att du lyckats orsaka snäckan stort lidande genom att krossa skalet delvis…men att döda den med ett stamp, nej det har jag väldigt svårt att tro på.

mats08
2019-01-05 09:11
#23

Sorry, har helt missat att följa upp här. Självklart testade jag inte för skojs skull, herregud nej!! Jag behövde rensa bort cleor och var nödd och tvungen att avliva. Jag har aldrig haft så stora snäckor som ni refererar till och inser att det var dumt att skriva "oavsett storlek". Jag har nu sett afrikanska jättesnäckor live och… My GOD vad stora de kan bli! Hur man avlivar dessa giganter låter jag därför vara osagt. Vad gäller traumatik så är det för mig personligen mer traumatiskt att koka eller frysa ihjäl snäckor. Jag vill att det ska gå snabbt och effektivt med så lite lidande som möjligt och åsidosätter därför mina personliga känslor och vad jag tycker är äckligt/känsligt/jobbigt. Att stampa ihjäl inte alltför stora snäckor är därför det bästa sättet för mig.

Upp till toppen
Annons: