Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 4018 ggr
farido13
2/8/13, 10:37 PM

Fånga in vilda snäckor?

Hej jag har bara en fråga om man ser en vild snäcka kan man ta den och ha den som husdjur för jag vet inte om det är lagligt att ha vild snäckor och en sak till om två vild snäckor får bebisar kan man sälja dom då

Annons:
Fridaaaa
2/8/13, 10:39 PM
#1

Man får inte ta vilda djur från naturen och göra dem till husdjur mm. Så tror samma sak gäller för snäckor, borde göra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farido13
2/8/13, 10:40 PM
#2

ok tack så mycket

pontussigge
2/9/13, 9:10 AM
#3

Ryggradslösa djur är lagligt så du kan fånga några snäckor

simma lungt //PONTUSSIGGE

Fridaaaa
2/9/13, 9:38 AM
#4

#3 Dåligt tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaL
2/10/13, 7:20 AM
#5

Som pontussigge säger så är ryggradslösa djur lagliga att ta in, så länge det inte handlar om fridlysta arter naturligtvis. :) Inom ryggradslösa djur faller diverse evertebrater som exempelvis insekter, spindeldjur och blötdjur.
Jag rekommenderar dock att hellre skaffa snäckor som är avlade i fångenskap, bland annat eftersom vilda snäckor kan bära på ohyra men också för att det kan vara svårare att möta deras behov av skötsel.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Leon1973
2/14/14, 10:11 PM
#6

hur är det med stora vinbergsnäckor?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Smilla W
2/14/14, 10:49 PM
#8

Tycker att MoaL beskrev det hela mycket bra! Vad gäller om de kan säljas; förmodligen inte. Vet inte om särskilt många skulle vetala för vD de kan hitta i trädgården. I detta fall är det lättare att frysa in äggen eller skäppa ut kläckta ungar i naturen (OBS! Endast inhemska arter får släppas ut i naturen!)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/14/14, 10:49 PM
#9

Jag rekommenderar att inte fånga in några arter av vilda snäckor. De kan bära på sjukdomar och smittor. Det är mycket bättre att söka upp någon som säljer, exempelvis Afrikanska jätteland snäckor. De säljs billigt och du kan hitta en massa fakta så att du vet hur de ska skötas.

Smilla W
2/14/14, 10:51 PM
#10

Ojsan då, det blev visst två meddelanden, tycker inte den här nya uppdateringen för mobil användning fungerar speciellt bra, en hel del funktioner fattas. Får ta bort kopian av meddelandet imorgon via dator :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/14/14, 10:52 PM
#11

#10 helt OT nu, men håller med dig Smilla till 100% den nya mobilversionen! funkar inte :(

Smilla W
2/14/14, 10:55 PM
#12

#11, Man får väl ta och lägga fram ett förslag till killarna bakom iFokus, så här kan det ju inte vara.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/14/14, 10:58 PM
#13

#12 håller helt med. Mobilversionen känns som att vara inne på en fotbollsarena

Annons:
Smilla W
2/14/14, 11:18 PM
#14

Ha! Kom just på hur man glr. Längst ner på sajten, i den blå rutan står det "visa sajten i full version" klicka där så får du den som vanlig webbläsare :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/14/14, 11:24 PM
#15

#14 har testat det på min mobil, men efter typ två inlägg kommer man tillbaka till mobilversionen. Och sen stör jag mig på att man inte "ser" sajterna. Och att när man skriver inläggen kommer ens avatarbild upp under inlägget. ;)

Smilla W
2/14/14, 11:38 PM
#16

Hm… Det funkar för mig. Nej, tycker verkligen inte om de nya versionen och kommer hålla mig till den gammla :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Hallons]
2/15/14, 9:03 AM
#17

#16 hmm. Håller med. Jag själv har dessutom väldigt svårt för förändringar. Men jag tror det är för att mitt liv totalförändrades när jag fyllt 8. Nog om det, ;) tillbaka till ämnet

KATTÄLSKAREN
4/29/14, 11:38 AM
#18

Kan man köpa vinbergssnäckor på nätet ? i såna fall var ?

Smilla W
4/29/14, 9:57 PM
#19

#18, det finns en del som föder upp dessa, har gjort det själv förr men håller inga inhemska arter längre. Om du söker på Helix pomatia kanske du hittar något. Du kan även ta en titt på uppfödarlistan här på sajten för att se om någon eventuellt har sådana för tillfället.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Upp till toppen
Annons: