Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1652 ggr
kaninsköld
2012-12-28 17:25

Är detta bra?

Jag köpte 3 Achatina fulica idag , och jag har de så här : Terrariet är upp-ner 35 cm , höger vänster 20 cm . Den är en kub. De får äggskal istället för sepia . Jag använder exo terra-torv och vatten i vattenskål ( i plast ) och sallad Får de. Jag undrar om de behöver Växter ? Vet nån det ? Tacksam för svar!

Mvh Kaninsköld

Annons:
kaninsköld
2012-12-28 17:29
#1

Måste tillägga att jag nu fått veta att det är kokosmull, inte torv

Mvh Kaninsköld

vinteralvan
2012-12-28 19:48
#2

Nej, Växter behövs inte, jag har några plastväxter för terrarier bara för att det ser finare ut, men för snäckornas skull så behövs det inte. Sepiaskal finns på de flesta djuraffären och är billigt så köp det, det är "bättre" kalk än äggskal. Läs gärna Moas utmärka artikel om föda, dom behöver med än sallad.

kaninsköld
2012-12-28 22:32
#3

Ok , men terrariet ser väl för övrigt bra ut ?

Mvh Kaninsköld

MoaL
2012-12-28 22:48
#4

Nej, några dekorativa Växter behöver de inte. :) Hur stora är dina fulicor? Akvariet är för litet för tre vuxna snäckor av den arten, så om de är små ungar nu får du nog skaffa något större med tiden.

Äggskal är inte någon särskilt bra kalciumkälla, så det är bättre om du ger dem tillgång till exempelvis sepiaskal istället. :) Nu finns även grönkål i grönsaksdisken på mataffären, som är jättenyttigt för snäckor. ^^

Sallad är som sagt inte någon ultimat föda, de mår bra av en varierad kost av framförallt olika slags grönsaker.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kaninsköld
2012-12-29 09:08
#5

Ok , idag fick de kål & gammarus istället . En fråga : avdunstar vattnet i terrariet? Vattnet försvinner hela tiden utan att snäckorna rört det! Förresten , snäckorna är ungar, jag är i stockholm nu ska till min hemstad om typ en vecka, och det är en " tillfällesbur" .

Mvh Kaninsköld

vinteralvan
2012-12-29 11:51
#6

Vatten avdunstar alltid så du måste iallafall en gång om dagen spraya vatten så att luftfuktigheten hålls på en bra nivå. Man kan använda en vanlig blomspruta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: