Annons:
Etikettallmänt
Läst 1359 ggr
vinteralvan
11/16/12, 7:09 PM

Hoppstjärtelände

Det har dykt upp hoppstjärtar i min snäckbox….igen. Vart kommer dom ifrån? Ska nu försöka att igen bli av med eländet. Vad kan man göra förutom att byta allt bottensubstrat, skura ur boxen och tvätta all Inredning och snäckorna? Ni som har haft hoppstjärtar och blivit av med dom, hur gjorde ni?

Annons:
MoaL
11/17/12, 9:33 AM
#1

Jag bryr mig inte om hoppstjärtarna, de ställer ju inte till med någon skada. :) Tvärtom städar de, äter upp matrester och liknande.

Var de kommer ifrån vet jag dock inte, men hoppstjärtar finns typ överallt i hela världen, så jag tror tyvärr inte att du blir av med dem någon längre stund, vad du än gör. :/ De trivs där det är varmt och fuktigt, och då är det svårt att göra något. Jag har dem hos alla snäckor och eremiter jag har här hemma. 

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
11/17/12, 2:37 PM
#2

Men dom är ju så många och kryper omkring på snäckorna också.

MoaL
11/17/12, 3:44 PM
#3

Hur många menar du är många? Jag har också en hel del, och då och då kryper de över snäckorna också, men inte så att det stör dem.. Syns de om du tar ett foto? Är det jättestora mängder vi pratar om?

Det är självklart inte bra om det är alldeles för många, men samtidigt finns det flera nackdelar med att byta hos snäckorna för ofta också. Snäckor ska ha en bakterieflora hos sig, och de äter sin egen avföring, så man ska inte "storstäda" särskilt ofta om det inte är nödvändigt.

Om du har väldigt många tror jag att det är bättre och lättare att försöka lista ut vad det är som gör att de är så många (matrester? stor mängd våt avföring från snäckorna? etc.), samt förebyggande åtgärder för att hålla antalet nere (plocka bort matrester när snäckorna har slutat äta, "småstäda" lite lagom). Helt av med dem blir du nog aldrig - inte någon längre stund i alla fall -, till det är de alldeles för duktiga på att dyka upp "ur tomma intet", samt föröka sig, men det borde gå att hålla dem på en rimlig nivå. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
11/17/12, 3:49 PM
#4

Jag brukar plocka bort mat som dom inte har ätit när jag lägger dit ny mat; nästa kväll. Då ser man hur hoppstjärtarna vimmlar runt under maten man plockar bort. Dom sys inte om man inte plockar bort saker. Jag får helt enkelt acceptera att dom finns där. Obestämd Tack för din hjälp Moa.

Upp till toppen
Annons: