Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 2990 ggr
MoaL
2012-11-15 17:11

Äppelsnäckor förbjuds

Har ni sett att äppelsnäckor (Pomacea) nu förbjuds inom EU?

Stopp för äppelsnäckor inom EU

Äppelsnäckor får inte introduceras till eller spridas i EU

Vad har ni för åsikter och känslor kring det?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
CupcakeGod
2012-11-15 17:33
#1

Haha har aldrig brytt mig om lagar och kommer inte heller börja göra det ;)

[deen]
2012-11-15 18:41
#2

Hm, jag fattar att man inte vill få in dem i känsliga ekosystem eller att de förstör grödor, men kan de över huvud taget överleva och föröka sig i sveriges klimat? Nån som vet om det finns studier på vilka förutsättningar de behöver?

Nåt jag blir lite orolig för är ju om även arter av landlevande snäckor kategoriskt kommer förbjudas i hela EU då? Obestämd

pontussigge
2012-11-16 07:39
#3

Det är jävla sjukt det räcker väl att dom blir olagliga i länder där problemet är

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
2012-11-17 09:22
#4

Jag vet inte hur just den arten som är skadlig i naturen kan överleva vilt i Sverige, men den som man brukar ha som husdjur skulle nog inte det. Dessutom är arten som vi har i våra akvarium inte en art som skulle bli ett skadedjur, men eftersom alla i Pomacea-släktet är så lika varandra så förbjuds allihop, tydligen. :( Jättetråkigt tycker jag.

Precis som pontussigge så tycker även jag att de kan bli olagliga eller begränsade i länderna där de faktiskt kan ställa till med problem, även om jag nu inte tycker att det egentligen är någon lösning ändå. Jag är inte positiv till att förbjuda djur, annat än möjligtvis för djurens egen skull förstås. Att folk däremot måste bli försiktigare och mer ansvarsfulla med sina djur och förstå vilka skador de kan ställa till med om de hamnar ute i naturen är i mina ögon en självklarhet!

Jag tycker att det är fel att förbjuda äppelsnäckor. Det är ju dessutom ett så populärt och vanligt akvariedjur, det finns de som har lagt ned mängder med tid, pengar och kärlek på sina äpplen, fött upp speciella färgvarianter och så vidare. Nej usch för den lagen. 27 Man får hoppas att de kommer på bättre tankar 2015, när de ska se över beslutet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Emma--]
2012-11-20 21:10
#5

Jag ville skaffa nu när jag köpt akvarium. Men nu blir ju inte det av. 

Tycker väl att man borde kunna få ansöka om tillstånd eller något åtminstone. Ser inte hur det nödvändigtvis ska kunna bli ett problem i Sverige.

NeedfulThings
2012-11-22 09:05
#6

Snackade med en kille igår som jobbar i akvarieaffär. De hade fått leverans av sådana igår och han hade inte hört något om förbudet. Vet inte när det ska gälla ifrån, men troligtvis har många akvarieaffärer kvar ännu, så om du är snabb så kanske du kan få tag på ändåSkrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Annons:
vinteralvan
2012-11-24 17:12
#7

Det kommer säkert finnas privatpersoner som inte bryr sig om förbudet och fortsätter att sälja så du får nog tag i några ska du se. Kanske finns på akvarium i fokus.

Upp till toppen
Annons: