Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1763 ggr
zoidberg
2012-10-24 10:31

Dvala?

Min Helix pomatia är väldigt slö och ligger mest stilla.

Jag läste att dom ska gå i dvala den här tisen på året, någon som har tipps på hur jag ska göra?

Annons:
[deen]
2012-10-25 15:15
#1

Tror det finns mer info här på sidan, men här finns en tråd att börja med i alla fall! Glad

vinteralvan
2012-10-25 19:12
#2

Åh va bra om Moa skulle vilja skriva en artikel om hur man dvalar sina vildfångade snäckor. Snälla Moa Flört, vi skulle bli jätteglada.

MoaL
2012-10-26 03:33
#3

Haha, ni är gulliga ni. ^^ Jag ska försöka ordna en sådan artikel så snart som möjligt. :)

zoidberg; När jag dvalade mina vinbergssnäckor så inredde jag en mindre back åt dem som rymdes i kylskåpet. Mullen i backen ska vara djup, så att de kan gräva ned sig ordentligt. Sedan la jag ned mat och satte ut backen på balkongen. Jag tittade till snäckorna varje dag och bytte ut fodret och fuktade när jag tyckte att det behövdes, och när alla slutligen hade grävt ned sig tog jag in backen och satte in den i kylskåpet, och lät den stå där tills jag väckte dem (d v s tog ut backen och lät den stå i rumstemperatur) efter ett par månader. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-10-26 04:34
#4

Okej, jag sparkade visst igång på en gång. Artikeln ligger uppe nu, om någon är intresserad; VinterdvalaFlört

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
2012-10-26 12:02
#5

Jag funderar på att släppa ut min vinis och skaffa en afrikansk snäcka.

Nått tipps på en bra nybörjar snäcka?

zoidberg
2012-10-28 20:50
#6

Släppte ut min vinbergs snäcka i dag. saknar hen redanGråter.

Men hen har det nog bra i det fria.

Annons:
Upp till toppen
Annons: