Annons:
Etikettallmänt
Läst 2597 ggr
MoaL
10/11/12, 5:38 AM

Sniglar/snäckor i ert område?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad brukar ni oftast se för snäckor och sniglar där ni bor?

Vad gäller både snäckor och sniglar är det egentligen bara en av vardera som jag kan räkna som riktigt vanliga häruppe där jag bor. Hos snäckorna är det Arianta arbustorum; hos sniglar är det (om jag gissar rätt nu) Deroceras reticulatum, också kallad åkersnigel. Glad

Sedan finns det förstås andra arter häruppe också, men många är så små eller osynliga/ovanliga att man nästan aldrig ser dem. Tre eller fyra gånger har jag bland annat stött på några sniglar som var gula, vackra och rätt stora, i alla fall i jämförelse med D. reticulatum som ju är en ganska liten snigel. :)
Vattenlevande snäckor har jag också sett, men dem kan jag absolut ingenting om. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[deen]
10/14/12, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De jag allra oftast ser är nog sniglar i olika färger, svart, brun, gul, orange, mm. Men jag kan tyvärr inte så många artnamn…Tungan ute

[deen]
10/16/12, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag dundrar på med fler, för jag har ett gäng bilder på lager!

Snäckor jag oftast ser är dessa:

[deen]
10/16/12, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

….Och dessa! Glad

[deen]
10/16/12, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Men även en hel del av de här:

[deen]
10/16/12, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

…Och de här! Tungan ute

zoidberg
10/17/12, 7:37 PM
#6

Vilka fina bilder på söta snäckorGlad

Annons:
[deen]
10/21/12, 6:14 PM
#7

Glad

MoaL
10/24/12, 4:01 AM
#8

Wow, vackra bilder på vackra snäckor och sniglar - och du har lite variation att titta på också. ^^

Snigeln har jag ingen aning om vad det är - någon typ av skogssnigel gissar jag. O.o
Jag skulle tro att #2 är en Cepaea hortensis.
#3 har jag ingen aning om art, men det ser ut att vara en snäcka hur släktet Helix eller något liknande. :) Hur stora är de i jämförelse med Helix pomatia?
#4 är en Arianta arbustorum och #5 är en Helix pomatia (vinbergssnäcka). Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[deen]
10/25/12, 3:08 PM
#9

Härligt med namnhjälp, tack! Glad #3 är i samma storlek som #2. När jag googlade cepaea hortensis (trädgårdssnäcka) kom det upp förslag på cepaea nemoralis också, och det såg ut som snäckan i #3 på många bilder. Kan det vara den kanske?

MoaL
10/26/12, 4:57 AM
#10

Cepaea hortensis är vanligare än C. nemoralis, men de kan vara väldigt lika varandra ibland. Glad Dock kan man inte alltid lita på googles bildsökning, då bilderna som kommer upp dels beror på vad personen som har postat bilden skriver att det är (vilket kan vara felaktigt) eller att ett visst ord nämns i en text som inte alls behöver ha med bilden att göra. Här skriver de i alla fall litegrann om skillnaderna mellan arterna.

Dock har jag kanske funnit ut vad nummer 3 är, och det tror jag kan vara en Cepaea nemoralis. Tungan ute "Den som söker skall finna", fast jag måste säga att jag verkligen inte är hundra procent säker. Det är svårt att säga utifrån bilder, och eftersom jag inte ens har några snäckor ur Cepaea-släktet häruppe är bilder det enda jag har att förlita mig till. Foten i munnen

Men visst är väl din trea ändå misstänkt lik denna C. nemoralis? Både mönstret och kroppsfärgen. Särskilt också som du säger att den är i samma storlek som nummer två. :) (Men samtidigt tycker jag att det är flera skillnader också, som gör att jag inte tycker att det kan vara C. nemoralis.. Suck. -.- )

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[deen]
10/26/12, 9:12 AM
#11

Jag håller med, det var en knivig en! Glad Antingen är det en C. nemoralis med blekt läpp, eller så är det en färg- och randvariant av C. hortensis. Hm..Obestämd

Upp till toppen
Annons: