Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 2247 ggr
MoaL
9/11/12, 11:00 AM

Mat till era snäckor

Hur ofta ger du dina snäckor mat? Ger du då oftast en sorts grönsaker eller flera? Vilken mängd?

Kom ihåg att berätta hur många snäckor ni har, storlek, samt vilken/vilka arter. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Ödlan
9/11/12, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag byter ut maten varje kväll. Har  3 olika arter. Alla har sina egna favoriter så det är lite pyssel med ge rätt mat till rätt snäcka :)

A. achatina äter gärna sötpotatis, morot och zuccini. Äter inte maskrosblad eller någon som helst frukt. Har även testat fiskfoderflingor men den förblir orörd. Så här är det grönsaker som gäller.

A. reticulata älskar maskrosblad! Och fruktpuré och fiskfoderflingor. Även de flesta grönsaker går ner. Dock inte broccoli.

L. flammea äter också de flesta grönsaker. Sötpotatis är en favorit. Fiskfoderflingor, nja ingen favorit men kan smaka lite. Frukt kan dom också smaka lite på.

Sallad är inget som någon av mina snäckor äter.

Har inte haft dom så jättelänge så jag håller fortfarande på och testar vad dom gillar.

Sepiaskal är mums mums!

På bilden, A. reticulata äter maskrosblad.

[deen]
9/12/12, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har tre halvstora A. fulica! Glad

De får oftast ny mat varje dag, det känns fräschast så. Brukar ge en eller ett par sorter varje gång, och ger ungerfär en eller två nävar mat nu för tiden. Ibland rensar de totalt, så jag får fylla på, och ibland får jag slänga lite rester. Beroende på vad de gillar antar jag!

Får de fiskmat blir det bara litegrann, en liten nypa, och uppblött med vatten, men det försvinner alltid snabbt som attan! Annars verkar de uppskatta olika typer av sallad, pumpa, sötpotatis, broccoli och brysselkål mest. Men de brukar i princip få samma grönsaker som jag själv äter, och jag vill ju variera mig, så de får inte alltid sina absoluta favoriter, haha!

Upp till toppen
Annons: