Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 2164 ggr
Ödlan
2012-09-10 20:19

Dvala?

Har märkt att mina snäckor börjar bli mindre aktiva, kan det vara dax för dvala?

Har Achatina achatina som inte varit framme på flera dagar nu, dom ligger nergrävda hela tiden. De andra snäckorna är framme vissa nätter, andra inte. De äter också mycket mindre nu.

Så hur ska jag göra nu? Ta bort maten och låta dom vara bara? Hur länge dvalar dom?

Annons:
MoaL
2012-09-11 10:27
#1

Såvitt jag vet går Achatina achatina normalt sett inte in i någon Vinterdvala så som våra svenska snäckor gör, däremot är det naturligt för dem att gå in i sommardvala när det det blir för varmt och torrt - kom ihåg att det är afrikanska snäckor. :) Afrika har inte våra vintrar.
Men visst är det naturligt att de blir mer inaktiva, både med maten och rörelsemässigt, om det är för kallt eller torrt i deras utrymme. De blir även mindre aktiva med åldern. Hur gamla är dina snäckor, och vad har de för temperatur och fuktighet?
A. achatina är också en art som gärna ligger nedgrävda större delen av dagen, så att de är ganska "osynliga" är inte onaturligt på något sätt. :)

Mina snäckor brukar bli lite mindre aktiva under vinterhalvåret, men de går inte in i en regelrätt dvala.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ödlan
2012-09-11 16:04
#2

A.Achatina är bara ca ett halvår, 5 cm stora.

A. reticulata är ca 2 år tror jag, 11 och 14 cm. Dom har inte grävt ner sig tidigare utan legat i mossan bara men nu har även dom grävt ner sig i torven och inte ätit på ett par dar.

L. flammea (som jag köpt av dig :) har varit väldigt aktiva sen dom kom, ätit och växt. Dom är igång något mer men gräver också ner sig mer nu.

Det enda är att det är lite kallare i rummet, värmen är inte på än. Fuktigheten som innan.

Brukar du ha nån extra värme till dom vintertid? Jag har lysramp över deras terrarium som är tänd dagtid. Det är vanliga glödlampor så det borde värma en del. Blir ju lite varmare också när dom sätter på värmen i lägenheten.

Jag låter dom vara bara så är dom säkert igång snart igen.

Upp till toppen
Annons: