Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 9024 ggr
zoidberg
2012-09-06 16:25

Vild snäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig haft någon snäcka innan. Men jag hittade den här lilla krabaten i skogen när jag plockade svamp. Jag har aldrig sett en sån här stor snigel i villt tillstånd innan.

Jag har plockat lite mossa och lagt den i ett terarie och så har jag gett den en bit morot och sepiaskal, och lite pinnar att klättra på.

Annons:
MoaL
2012-09-06 17:05
#1

Välkommen till snäckvärlden! :)

Det där är en Helix pomatia, och är den största landlevande snäckarten som finns i vilt tillstånd i Sverige. :) De brukar kallas för vinbergssnäckor, och de flesta känner nog till dem under det namnet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vinteralvan
2012-09-07 12:26
#2

Vilken sötis.

[twtw]
2012-09-13 11:21
#3

Du plockade den utifrån? Man får inte plocka in vilda djur. Enda undantaget är grodyngel, och dom måste man släppa ut när dom är grodor.

Vilda djur trivs bättre ute. Man ska inte ta ifrån dom från sitt hem.

Swadika
2012-09-13 13:48
#4

#3 man får ta in ryggradslösa djur, dvs snäckor, sniglar, maskar osv. Sålänge de inte är fridlysta. Sedan tror jag man också får ta in vissa insekter, men låter det vara osagt :)

Vilda djur trivs självklart bättre ute, men det betyder inte att de inte skulle må bra inomhus, de har större chans att överleva inomhus än utomhus.

Jag själv plockade in snäckor, men när jag skulle ut och resa släppte jag ut dem igen. Men de trivdes bra inne, åt och så. Hade dock hoppats på bebisar men det blev det inga.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[twtw]
2012-09-13 18:05
#5

Okej okej, hade dock hört att det var lag på det men, folk kan ju ha fel.

Men jag skulle hellre leva ett liv i det fria, och dö nån månad tidigare, än att bo i fångenskap. Ja det är min åsikt. Ingen kommer hålla med, alla kommer säga att jag har fel. Men säger det ändå.

Swadika
2012-09-13 18:07
#6

Du har självklart rätt till din åsikt :) det har vi alla, det är så vi fungerar, tänk om alla hade haft samma åsikter, vad hade det varit för värld? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[twtw]
2012-09-13 18:08
#7

Jo det är klart.

MoaL
2012-09-13 20:07
#8

Ryggradslösa djur innefattar bland annat snäckor, sniglar, insekter och spindeldjur, och så länge de inte är fridlysta är det inte olagligt att ta in dem. Dock måste man naturligtvis tillgodose deras behov, precis som med alla andra djur. :)

Grod- och paddyngel däremot blir ju till grodor och paddor, alltså ryggradsdjur, och måste därmed, precis som du säger twtw, släppas tillbaka där man tog dem när de utvecklas till grodor/paddor. Dessutom är alla grodor och paddor fridlysta i Sverige och därmed olagliga att hålla.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
2012-09-15 20:27
#9

Han verkar må bra i sitt akvarie i alla fall. jag tar väl hand om han. har fått bra skötselråd från denna fantastiska sida. försöker variera kosten, men han verkar bara äta när han får brockoli.

Hyrrokkin
2012-09-26 17:04
#10

#1 Vilken aha-upplevelse, jag har alltid sagt vinBÄRssnäcka. Nu har jag lärt mig något nytt och kan benämna dem rätt, vi har mängder av dem här. :)

MoaL
2012-09-27 00:59
#11

#9 Jag är säker på att du tar väl hand om den. :) Annars brukar man märka att de vantrivs. Gillar han inte bladgrönsaker då?

#10 Haha, jo jag har sett att vissa kallar dem vinbärssnäckor, men det är vinbergssnäckor. Skrattande Jag önskar att vi hade dem naturligt häruppe också, men det har vi tyvärr inte. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fenix_Chicci
2012-10-04 06:31
#12

Jag har två trädgårdssnäckor som jag plockat utifrån. Har haft dem i två månader nu och de trivs ypperligt. De äter som hästar, sniglar runt och är pigga. Det jag märkte i början var att de åt lite dåligt så jag fick prova olika saker för att se till att de åt. Tillslut hittade jag något de tyckte om: röd paprika och nektarin. Nu äter de flera olika grönsaker och frukter, det tar alltså ett litet tag innan de vänjer sig. Men ta in olika blad utifrån, det är uppskattat både att klättra i och äta av. Det är lite kul att trots att de är så små så har de ändå någon sorts personlighet. Tex. Så tycker mina två om olika sorters mat och det den ena kanske tycker är jättegott vill den andra knappt komma nära.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

zoidberg
2012-10-04 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har byggt ett nytt terrarie åt min snäcka,

Annons:
vinteralvan
2012-10-04 10:24
#14

#13 Riktigt snyggt, där trivs hen nog bra.

pontussigge
2012-10-04 18:42
#15

fint byggt :)

simma lungt //PONTUSSIGGE

Bjornen
2012-10-16 16:35
#16

Vinbergssnäckorna infördes till vårt land av munkarna, då skaldjur får ätas även under fastan. Odling av vinbergssnäckor sker även i vårt land.

Alla grod- och kräldjur är fridlysta. Dock tillåtet i undervisningssyfte att kläcka grodyngel av vanliga arter. Ormar får flyttas från tomtområde, men inte dödas.

Vilda däggdjur och fåglar får inte hållas i fångensskap. Skadade djur som omhändertagits ska överlämnas till polis eller godkända rehabiliteringsorganisationer. En överlämning till polis medför oftast att de avlivas, fast de skulle ha kunnat tillfrisknat i privat vård. Fridlysta döda djur ska överlämnas till polis för vidare transport till Riksmuseet.

vinteralvan
2012-10-16 18:58
#17

#16 Nu tillhör ju snäckor och sniglar inte grod- eller kräldjur utan ryggradslösadjur och dom får man ta in.

Bjornen
2012-10-16 23:44
#18

I mitt inlägg behandlade jag inte hur man får behandla ryggradslösa djur (Evertebrata) eftersom det har tidigare behandlats, utan det var kommentarer till övrig diskussion. Jag är mycket väl insatt i hur de olika ordningarna bland både djur och Växter samt övriga organismer. Förmodligen bättre än de flesta som är här inne.

Adi
2015-07-14 13:59
#19

Då ska jag väl ut och  leta efter non vinbergssnäcka!🙂

Adi
2015-07-15 11:03
#20

Där jag bor finns det fullt med vinbergssnäckor i grannens trädgård! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: