Annons:
Etikettallmänt
Läst 1600 ggr
[Sofia1]
9/2/12, 3:29 PM

Hej :)

Skulle jätte gärna testa på att ha snäckor. Men i vilka miljöer trivs snäckor i som i naturen. Var brukar man se dom när man är ute, Vil veta ifall jag ska köpa så jag vet hur dom trivs. Var i naturen eller på vilkna ställen i naturen finns dom. Kanske ska köpa några snäckor. :)

Annons:
pontussigge
9/2/12, 8:09 PM
#1

snäckor gillar fuktit klimat så innred med mossa torv/jord ogödslad nån plastkruka och sepiaskal för kalkets skulle och mat så ska dom nog trivas

simma lungt //PONTUSSIGGE

[Sofia1]
9/3/12, 3:53 PM
#2

Okej :) Tack :D

vinteralvan
9/4/12, 8:53 AM
#3

Bland artiklar finns allt du behöver veta om Boende, Inredning och mat. Finns även flera artiklar om olika snäckarter.

[twtw]
9/13/12, 11:24 AM
#4

Fattar inte varför man tar snäckorna från sitt hem? Dom lever ute och dom trivs ute. Mår du bättre av att ha en snäcka? Skulle inte tro det. Vill du verkligen ha snäcka kan du köpa såna som man har i akvarium eller något. Men låt dom vilda djuren leva i det fria! Vad skulle du valt. En hel värld att leva i, eller en plastburk med mossa och gräs?

vinteralvan
9/13/12, 1:49 PM
#5

Nja, dom flesta av oss har ju afrikanska snäckor som är uppfödda i fångenskap. Har du något husdjur? Varför har du det? Vi som har snäckor har det för att vi tycker om djuret och tycker dom är vackra att titta på precis som ett akvarium.

[twtw]
9/13/12, 6:01 PM
#6

antar att du skrev till mig?

Jag har marsvin, jag tycker om det djuret. Men det är skillnad på marsvin och snäcka. Man kan inte bara släppa ut marsvin i naturen, dom skulle inte klara sig och dessutom tror jag man inte får det för lagen (?). Men snäckor bor i skogen.

Men visst. Ni får självklart ta djuren från deras hem. Människor får göra vad dom vill mot djuren.

Annons:
pontussigge
9/13/12, 7:26 PM
#7

#6 Tror du att afrikanska snäckor skulle klara sig här i sverige i naturen ????

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
9/13/12, 8:19 PM
#8

twtw, du verkar inte veta att de allra flesta snäckor man håller inte är vildfångade. Många av oss föder upp snäckor, och de mest populära och vanligaste att hålla är afrikanska jättelandssnäckor, alltså snäckor av släktet Achatina. De lever inte vilt i Sverige.

Vad gäller marsvin så lever även de vilt, om än såklart inte i Sverige. Jag skulle nog tro att du mår bättre av att ha marsvin än av att vara utan dem, annars skulle du knappast ha dem som husdjur. Därmed tycker jag inte att du ska säga till andra vad de mår bättre av och inte, det är inte din sak att avgöra. Vi håller olika slags djurarter som husdjur för att vi tycker om dem och är intresserade av dem, och jag tycker att det är på sin plats att du respekterar andra människors val av husdjur precis som du säkert vill att ditt val av husdjur ska respekteras.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[twtw]
9/14/12, 7:21 PM
#9

sa jag nåt om afrikanska snäckor, nej.

orkar inte hålla på att diskutera, det leder ingenstans.

men jag tycker bara det är onödigt att ta in djur som redan är ute. Säger ingenting om såna som människor föder upp för att bo inne.

orkar inte bli nedtryckt mer av alla

pontussigge
9/14/12, 7:40 PM
#10

#9 vem har du blivit nedtryckt av??

simma lungt //PONTUSSIGGE

[twtw]
9/14/12, 7:55 PM
#11

alla tycker att jag har fel, säger att det inte är som jag säger inte är rätt

MoaL
9/15/12, 12:51 AM
#12

#9 Du pratade om snäckor överlag och nämnde ingen speciell art eller sort, alltså rör diskussionen alla snäckor. Ingen i den här tråden har heller nämnt något om att köpa eller ta in någon snäcka av någon speciell art eller sort, ändå valde du att dra igång en diskussion om något som inte ens har diskuterats här.

Om du inte kan hantera en diskussion i ett diskussionsforum borde du kanske tänka på det innan du själv startar en. :) Det handlar inte om att du blir nedtryckt, det handlar om att det inte är alla som håller med dig. Jag kan inte känna mig nedtryckt för att det finns människor som inte håller med mig, alla tycker olika om saker och ting. Ingen har heller varit otrevlig mot dig, och vad gäller ditt "alla tycker att jag har fel, säger att det inte är som jag säger inte är rätt" så är det endast tre medlemmar (varav jag har varit en av dem) på forumet som har besvarat dina inlägg. Det är inte direkt som att det har varit någon gigantisk diskussion om det du har skrivit, så jag tycker nog att du överreagerar en aning. Glad

Alla våra husdjur har rötter i det vilda och blev någon gång tillfångatagna av oss människor för att blir husdjur och dylikt. Skulle ingen ha tillfångatagit och avlat vidare på vilda marsvin så skulle du inte ha haft några marsvin nu (och det skulle inte jag heller, för även jag har marsvin här hemma Glad). De vilda snäckor man tar in kan man också såklart avla vidare på, och därmed blir nästkommande generationer fångenskapsuppfödda.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[twtw]
9/15/12, 8:11 AM
#13

men jag menade bara att om det redan finns snäckor man kan ha inne hos sig varför ska man ta in fler?

Annons:
Swadika
9/15/12, 8:32 PM
#14

#13 Har läst om några som vill testa hur det är att ha snäcka innan de köper afrikanska. Eller som vill starta en uppfödning med svenska snäckor som inte tex går i dvala på vintern och så :) Svenska snäckor är otroligt vackra

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: