Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 2142 ggr
Fenix_Chicci
2012-08-09 23:24

Vilda snäckor inne

Jag har plockat in två trädgårdssnäckor som jag hittade ute. De bor nu i en låda med jord, blad och pinnar, sepiaskal, grönsaker och ett litet lock med vatten i. Har duschat dem flera gånger. De är ganska mycket framme ur sina skal men mest på kvällen, är detta normalt?

Tycker ni att det är synd om dem att ta in dem så här om de liksom bott vilt hela sitt liv, eller kan inte snäckor tänka så långt så länge de får mat och miljöberikning?

Om de är ute ur sina skal mycket är väl det ett tecken på att de trivs?

Det var igår jag tog in två stycken. Har nu bara en kvar av dem eftersom den andra låg i sitt skal hela tiden nästan så den fick flytta ut igen. Men den som är kvar verkar pigg, dock har jag inte sett att den ätit något.

Tog in en annan snäcka när jag släppte ut den förra idag och den har ätit och sniglar runt mycket.

Någon annan som har viltfångade snäckor och trivs de?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
jollycox
2012-08-10 22:46
#1

Jag har haft vildfångade snäckor men fick släppa ut dom en efter en för att dom mest låg inne i skalen. Du kan läsa mer om det här. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Swadika
2012-08-11 11:18
#2

Jag tog in tre stycken, men släppte ut dem igen i går tror jag det var. Jag kände mig så elak när de förr haft hela världen och nu fick bo i ett akvarium. Visst djur känner inte på samma sätt. Får se om någon av dem la något ägg, har inte sett något. Men om de lagt ägg kommer jag behålla dem :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Virkan
2012-08-12 10:57
#3

Jag har massor av Helix Pomatior inne. Dom trivs jättebra, vad jag ser. Dom är ute mycket och klättrar runt, äter som hästar och är allmänt pigga :-)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fenix_Chicci
2012-09-01 15:27
#4

Mina två snäckor har nu bott här i snart en månad och de mår fortfarande bra. De äter, klättrar runt och verkar pigga. Lådan de bor i är 38 lång, 26,5 bred och ca 15 cm hög. Den de hade första veckan var mycket mindre och då trivdes de inte så bra, det blev lite dålig ventilation och de satt i taket ibland och kröp ur den så fort man tog av locket.

men nu är det inga problem, det blir bra ventilation då jag borrat en massa hål både i locket och på sidorna av lådan och eftersom det är så pass stort så håller de sig i lådan och inte på väggarna eller taket. Och man kan ta av locket och ha öppet länge utan att de rymmer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

pontussigge
2012-09-01 17:17
#5

roligt att dom trivs :)

simma lungt //PONTUSSIGGE

Upp till toppen
Annons: