Annons:
Etikettallmänt
Läst 4078 ggr
Anoki
2012-08-09 09:45

A.Achatina kommer inte ut

Hej!

Jag köpte en A.Achatina på 5cm för 1,5 veckor sedan.
Dom första fem dagarna han bodde här så va han jättenyfiken, kom ut direkt man plocka upp honom.
Men efter de så vet jag inte vad som hänt… Han lämnar bara inte sitt skal, men något jag märkt ät att han har krupit in mer än va han hade dom första 4 dagarna. Nu byter han inte ens plats i buren, gräver inte ens ner sig, äter inte eller nått, han får färsk mat flera gånger per dag.
Han kommer inte heller ut när han är i min hand som han gjorde innan.

I matväg har han bara ätit gurka, åt inget av maskrosbladen, paprikan eller äpplet…
Jag fuktar rutorna en gång per dag då dom inte ska ha för fuktigt.

Har också sett att han inte använt sepia skalet.

Men snälla hjälp mig o min lilla vän

Annons:
vinteralvan
2012-08-09 10:15
#1

Vad har du för temperatur och hur hög fuktighet är det?

Anoki
2012-08-09 10:24
#2

temperatur e 25 grader C, men hur mäter man fuktighet?, för de e ju inte så fuktigt eftersom jag bara blöter rutor en gång om dagen som jag blev rådd att göra

vinteralvan
2012-08-09 10:33
#3

En fuktighetsmätare kan du köpa i en vanlig Zoo-affär, om dom inte har de finns det att beställa på nätet. En A Achatina bör ha mellan 25-30 grader så jag skulle öka temeraturen lite men en värmelampa och dom vill även ha det ganska fuktigt 80-85 % har jag för mig att det är. Läs Moas artikel om A Achatin. Leta bland "Alla artiklar" uppe till vänster.

Mina snäckor ratar också maskrosblad, prova morot det är superpoppis hos mina.

Anoki
2012-08-09 10:46
#4

Värmelanpa finns också i djuraffär va?, ska se om jag kan åka till en idag då.

Äter dom dåligt om dom inte trivs? typ med temperaturen o fuktigheten.

måste man spraya vatten på rutor o så för att få de att hålla fuktigheten? eller finns de nått annat sätt?

pontussigge
2012-08-09 10:50
#5

se bara till så att det inte blir för varmt av en värmelampa. Jag hade använt en vanlig glödlampa istället

simma lungt //PONTUSSIGGE

Anoki
2012-08-09 10:51
#6

okej, för jag har en skrivbordslampa typ, men den tror jag de blir alldeles för varmt för.

kom också o tänka på, kan de vara för att den bor själv? typ deprimerad eller va man ska kalla de

Annons:
pontussigge
2012-08-09 10:56
#7

en skrivbordslampa kan funka ha den en bit ifrån. en utav mina snäckor bodde ensamm ett tag då var den inte så aktiv men när jag skaffade en kompis till den så vart den mycket mer aktiv.

simma lungt //PONTUSSIGGE

vinteralvan
2012-08-09 11:00
#8

Deprimerad av ensamhet tror jag inte den blir. Jag brukar spraya på bottnen och på snäckan istället för rutorna. Har du mossa hos den, mossa håller fuktighet väldigt bra, när mina gräver ner sig så gräver dom alltid ner sig i mossan. Du kan ju prova med skrivbordslampan först och se hur temperaturen förändras men släck på kvällen.

Anoki
2012-08-09 11:03
#9

Nu har jag sprayat allt, o stoppat i en bit paprika, hade ingen morot, bara dåliga. Men jag kollade in i skalet, o skände o han va helt torr där, så jag blötte honom lite också.

Nä jag har ingen mossa, ska man ha de i hela buren då? asså över kokosmullen?

Skrivbordslampan behöver inte stå o lysa ovanifrån eller?

pontussigge
2012-08-09 11:16
#10

Mossan kan du lägga i ett hörn eller halv buren. Om lampan lyser på sidan så gör det nog inget

simma lungt //PONTUSSIGGE

vinteralvan
2012-08-09 11:18
#11

Jag har mossa i en hörna bara, över kokosmullen. Plocka egen vitmossa eller köp torkad i blomaffärer (det används ofta till orchideer), sphagnummossa brukar det kallas.

Nej, den behöver inte lysa ovanifrån, även om det är mest naturligt förstås Skrattande, bara den värmer så är det bra.

Har du provat att ge lite mango, det tycker dom flesta är supergott.

pontussigge
2012-08-09 11:25
#12

Testa sallad det brukar snäckor gilla

simma lungt //PONTUSSIGGE

Anoki
2012-08-09 11:47
#13

Okej, jag åker till min mormor idag och dom har ett akvarium på 40-50 liter. De är glaslock med en lampa som ligger uppeå, borde de funka? Mamma har vitmossa hemma som jag fixar när jag kommer vem ikväll med akvariumet. Sen har jag en plastväxt, tänkte skaffa en till med stora blad som häller värmen där nere i karet. Om han inte blir bättre med detta så får jag skaffa en till som han får bo med, vad tror ni? Skulle allt detta funka?

Annons:
vinteralvan
2012-08-09 12:39
#14

Det blir säkert bra, håll koll bara så det inte blir för varmt, det är inte bra det heller. Om du skaffar en till får du räkna med ägg. Lycka till.

Anoki
2012-08-09 12:44
#15

bra, ja de kommer väll inte stå på hela dagen så.
aa, men bättre de om han blir mer aktiv isåfall

pontussigge
2012-08-09 13:59
#16

Det bruka ta lång tid innan a.a börja lägga ägg

simma lungt //PONTUSSIGGE

Anoki
2012-08-09 14:14
#17

okej, men om manköper en till, e e bättre att köpa från någon annan?

vinteralvan
2012-08-09 14:21
#18

Ja, det är bäst att köpa från någon annan även om snäckor inte påverkas av inavel på samma sätt som däggdjur gör så är det ju bättre att undvika det. Kolla uppfödarlistan uppe till vänster.

Anoki
2012-08-09 14:25
#19

okej tack så hemskt mycke för hjälpen

Anoki
2012-08-09 16:12
#20

Läste på en sida: Om snäckan bor i för låg temperatur så går den i dvala, då bygger den som ett lock vid skalets öppning, är de kanske de min gjort? När man vill väcka den så blöter man öppningen där, vad tror ni om de?

Annons:
[josefineomar]
2012-08-09 18:08
#21

Mina gick i dvala hela tiden i början, men så fort jag köpte en fuktighetsmätare och fick upp fukten till 80-90 kom de ut och nu har de växt enormt.

MoaL
2012-08-09 21:25
#22

Det låter som att ditt problem är att du har för torrt till honom. Snäckor ska ha hög luftfuktighet, och om du bara har sprayat rutorna en gång om dagen så är nog luftfuktigheten inte mycket högre än 60-65%, max, istället för de nödvändiga 80-85%. :)

Att den har gått i dvala har nog ingenting att göra med att den har för svalt, utan alltså snarare att den har för torrt. Jag håller alla mina snäckor, bland annat mina A. achatina, i rumstemperatur, och det är inga som helst problem. De enda gångerna välmående snäckor brukar få för sig att dvala om man håller dem i rumstemperatur är om de går för torrt. Om du ser till att börja fukta några gånger om dagen så ska du nog se att din snäcka vaknar på ett tag. :)

Hur mycket ventilation har du?

När du sprayar, spraya då inte bara på rutorna, utan spraya över hela akvariet så att allt får fukt över sig. Mullen ska inte vara blöt, men den ska vara genomfuktig.

Är du säker på att din mamma verkligen har vitmossa? Många kallar fönsterlav som man lägger runt adventsljusstakar för vitmossa, men det är det inte. Såhär ser vitmossa (sphagnummossa) ut. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anoki
2012-08-09 21:38
#23

okej, ja jag har redan börjat spryta på allt. Blev nämligen rodd innan köpet att detta va en art som inte villa ha fuktigt, bara rutorna. Men tack iaf, då vet ja :)

Han bor ju just nu i en petbox, så de e ju hål i hela taket.

Anoki
2012-08-09 21:39
#24

jaha sån mossa X) HAr sett massa sån ute alltid fuktig :P, men innan man lägger ner till honom, ska man typ koka eller så för bakterier o små djur?

MoaL
2012-08-09 22:04
#25

Ojdå, var det säljaren som rådde dig det? A. achatina ska ha ordentligt fuktigt, så att de ska ha torrt är helt fel. :)

Aha, en petbox. ^^ I sådana fall är det inte konstigt att han har dvalat, då har han ju inte högre luftfuktighet än vad som är i ditt hem, vilket borde vara omkring 50-60% nu under sommaren. Ett tips är att antingen klippa till en genomskinlig plastpåse och tejpa fast så att den täcker hela locket, eller att gå till en glasmästare och be dem skära till en liten glasskiva som du kan använda som lock istället, för petbox-lock är alltid alldeles på tok för välventilerade för djur som behöver såpass hög luftfuktighet. :)

Nej, mossan behöver inte kokas, däremot kanske man vill rensa den, för den drar alltid in en massa barr, blåbärsris, myror, spindlar och så vidare, men att rensa den gör man för hand. :) Annars går det att köpa sphagnummossa på blomsteraffärer, då man brukar använda den till orkidéer. Om du frågar personalen efter sphagnummossa/vitmossa så borde de kunna visa dig var den finns. Den på affärerna brukar vara ljusbrun, men det är ingen fara. Vitmossa kan vara allt från brun till lysande grön. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anoki
2012-08-09 22:20
#26

Tror inte de e nån ide just nu, för jag ska precis lägga i mer kokosmull i blöt, till akvariumet han ska bo i. :)

Men en fråga, för jag beskrev ju akvariumet tidigare?, iaf så sa jag att de har glaslock, men i två hörn så e dö öppet (för akvarieslangar egentligen), ska man lägga nått helt för eller e de bättre med typ galler eller nät?

MoaL
2012-08-09 22:31
#27

Ja just det ja, ursäkta, jag hann glömma bort att du skulle fixa ett akvarium. :P

I hörnen kan du sätta galler om du vill, så länge de utskurna hörnen inte är alltför stora. Om båda hörnen gör akvariumet för välventilerat kan du bara sätta galler för det ena hörnet och täcka för det andra. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Anoki
2012-08-09 22:33
#28

okej, tack för hjälpen, får se hur de går nu då. Uppdaterar om han kommer ut, eller när han kommer ut* :)

MoaL
2012-08-09 22:42
#29

Lycka till med honom! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anoki
2012-08-12 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Såhär ser de typ ut. E de nån som kan säga säkert om han gått i ide? För han har inte kommit fram än :S

[josefineomar]
2012-08-12 23:13
#31

När han ser ut så där har han gått i dvala. Spraya på med vattwn och låt temperaturen vara ca 25 grader så kommer han nog snart fram. Mina såg exakt ut så när jag hade dem i ett terrarie, fukten försvann alldeles för fort och det var torrt hos dem. Lägg fram något gott och lägg honom på den så kommer han fram efter ett tag :) hoppas det går bra med honom.

Anoki
2012-08-13 11:36
#32

okej tack då e jag säker på att han lever iaf :)

MoaL
2012-08-14 04:10
#33

Är det där det bottensubstrat du använder? Det är inte kokosmull, utan ser snarare ut som kokoshusk. I sådana fall är det nog en idé att byta till kokosmull, för kokoshusk håller fuktighet dåligt och tja.. Fungerar inte som man vill att snäckors bottensubstrat ska göra. Flört Jag vet att det är lätt att blanda ihop de två förpackningarna, men kokosmull ska i princip vara ungefär som vanlig jord, medan kokoshusk nästan är som ett barksubstrat. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ödlan
2012-08-14 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag använder ogödslad torv till mina snäckor och vitmossa som jag plockar i skogen. A.achatina vill gräva ner sig helt dagtid så ett tjockt lager torv/mull behövs. Fukta den ordentligt första gången och spaya sen varje kväll så den håller sig fuktig. Mina dvalade också när dom först kom hit, hade dom i ett alldeles för stor akvarium som var svårt att hålla lagom fuktigt. Nu bor dom 2 i ett som är 20X40 och trivs alldeles utmärkt :)

Har täckglas som jag öppnar lite varje kväll för att vädra och belysning som ger lite extra värme.

Annons:
Anoki
2012-08-14 09:16
#35

Jaha, för de stod kokosmull i affären. Fast jag har märkt att de håller sig inte fuktigt länge alls. Då blir de till att åka tillbaka till affären Igen då. :P

Anoki
2012-09-22 21:27
#36

Hej, nu va de ett tag sedan jag skrev här.
Men min snäcka har inte vaknat ännu, min mamma tjatar hela tiden om att den är död, men den ser fortarande ut som på bilden jag visade tidigare. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, temperaturen är på 25-27 dager varje dag, kanske ner mot 23 på nätterna då de e släckt i akvariumet. Och fuktigheten är ca 80. De är jämnt kondens på rutorna.

Borde den inte vakna nu?
Snäckan har haft de så i akvariumet i ca 1,5 månader nu

pontussigge
2012-09-23 08:40
#37

spruta vatten på locket som är för uppningen borde det låsna

simma lungt //PONTUSSIGGE

Anoki
2012-09-23 09:18
#38

Gjort de en gång vaje dag

vinteralvan
2012-09-23 11:33
#39

Om han var död så hade du märkt det. Har han inte varit framme på nätterna och ätit något?

Anoki
2012-09-23 15:38
#40

#39 Nej han har inte rört sig det minsta

Upp till toppen
Annons: