Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 3033 ggr
[deen]
8/4/12, 7:07 PM

Städning

Hej! Skulle vara intressant höra hur alla ni andra tycker och gör, eftersom jag väldigt nyligen blev med snäckor!

Hur och hur ofta gör ni rent till snäckorna? Menar förutom vardagsstädningen.

Byter ni nånsin delar av bottensubstratet, steriliserar det i ugn, eller är det bara nödvändigt om man t.ex. har fått skadedjur?

Sköljer mossan, mm?

Tacksam om ni vill dela med er av era kunskaper! Man läser på, men det slår aldrig personlig erfarenhet. Flört

(Flytta gärna om jag valde fel kategori) Mvh Deen!

Annons:
pontussigge
8/4/12, 10:37 PM
#1

jag bruka ta bort bajsen och gammal mat när jag ger dom mat. torven byter jag ibland och mossan då slänger jag det.

simma lungt //PONTUSSIGGE

[deen]
8/5/12, 6:10 PM
#2

#1 Tack för svar! Glad Hur ofta byter du det?

pontussigge
8/5/12, 7:38 PM
#3

Ca 1-3 månad

simma lungt //PONTUSSIGGE

[deen]
8/5/12, 7:47 PM
#4

Schysst! Jag gör som du, småplockar och fixar när jag ändå ger ny mat. Sen är det som sagt lite nytt för mig, så har inte hunnit komma till en storstädning än!

Nån annan som gör likadant, eller på nåt annat sätt?

[deen]
8/7/12, 9:18 AM
#5

Puttar lite, för jag är verkligen intresserad! Tungan ute

Har läst på om rengöring och städning, men har inte hittat (eller ev. missat…) någon info om hur ofta.

På nån sida står det att man vid städning kan "baka" kokosmull i ugnen för att kunna använda den igen, men detta rekommenderas även om man fått problem med flugor eller kvalster. Fast jag hade läst att man ska spara lite av det gamla substratet vid byte, så de bra bakterierna följer med? Lite motstridig information, därför undrar jag hur ni andra gör!

Usch, jag kanske är lite hönsmammig, men vill inte ta kol på mina nya kompisar! Tackar pontussigge för hjälpen, och undrar om nån mer vill ge sin åsikt om städning? Oskyldig

vinteralvan
8/7/12, 9:47 AM
#6

När jag byter bottensubstrat så byter jag allt, jag "återanvänder" inte utan köper nytt. Då byter jag även mossa och sköljer av all Inredning. Snäckorna har jag i en pet-box så länge och när allt är färdigt får dom duscha under kranen innan dom får njuta av sin nystädade och ibland ommöblerande box. Jag har haft snäckor sedan i januari och storstädad 2 ggr, en gång för att det var några konstiga maskar i kokosmullen som jag inte fick bort.

Annons:
[deen]
8/7/12, 10:10 AM
#7

#6 Tack, det uppskattas! Ja, får man maskar eller larver är det inte så mycket att bråka om, då är det väl bara att rensa på en gång. Men vad läbbigt, jag är lite mesig med sånt, haha! SkämsSkrattande

Ödlan
8/7/12, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag fick mina snäckor i maj och har inte städat eller så förren nu förra veckan. Har torv och mossa som började se lite tråkig ut. Torven hade också packats ihop och var inte lika grävvänlig längre ;)

Jag plockade ur snäckor och all Inredning inkl mossa och rörde runt och fluffade upp torven. Tror avföringen bryts ner ganska snabbt för jag tar inte bort nåt om det inte hamnar på glaset. Sen i med ny mossa, plockar vitmossa som jag rensar och sköljer noga.

Och så här fint blev det :)

Här mina A. reticulata albino ( som förövrigt växt från 8 till 13 cm sen i maj ) !

Ödlan
8/7/12, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och här bor mina A. achatina. Dom vill ha riktigt mycke torv då dom gräver ner sig helt på dagarn och mycke mossa för fuktens skull. Dom är ännu ganska små, ca 5 cm.

[deen]
8/7/12, 9:53 PM
#10

#8 & 9 Tackar! Men vad mysigt det ser ut. Får en del bra inredningsidéer på köpet nu ju! Flört

Måste bara säga också att de är bra tjusiga, A. reticulata albino!

PandanNilsson
8/9/12, 10:44 AM
#11

Varannan vecka ungefär brukar jag städa buren :P
Annars börjar det lukta förfärligt X)

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

vinteralvan
8/9/12, 11:02 AM
#12

#11 Lukta? För mig räcker vanlig vardagsstädning med att ta bort gammal mat och bajs för att det inte ska lukta alls.

Upp till toppen
Annons: