Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 2237 ggr
Mysisa
2012-08-03 13:32

Vad är det här för snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade en snäcka helt olik andra snäckor jag sett tidigare tänkte att nån här kunde hjuälpa till att artbestämma den.

Hittades i mellan Sverige om det spelar nån roll.

uppifrån

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mysisa
2012-08-03 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Framifrån

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2012-08-03 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

underifrån.

Den har inget lock på foten när den drr in foten, fast det kanske landsniglar inte brukar ha?

Storlek som en enkrna ungefär

minavitas.wix.com/kennel

Virkan
2012-08-05 23:45
#3

Oj, sån har jag alldrig sett förut! Sök "svenska snäckor" på google, så kanske du hittar någon bild som matchar denna snäcka.

ps. du menar väll landsnäckor? ;) Jag tror dom flesta kan dra in sig helt i skalet, men det finns dom som inte kan dra in sig helt^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Mysisa
2012-08-05 23:50
#4

Inte jag heller därför jag frågar :P Har försökt googla men hittar inget :/

Tror jag menar landsnäcka, hittade den på land iaf och den var långt ifrån vatten o liknar ingen vattensnäcka jag sett heller, vattensnäckor är jag mer  haj på än landsnäckor så var det mot förmodan en vattensnäcka så ska den inte hittat dit där jag hittade den

minavitas.wix.com/kennel

Virkan
2012-08-06 00:40
#5

Den var väldigt cool i alla fall, snyggt skal ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

vinbergssnacka
2012-08-06 19:23
#6

Jag är rätt säkert på att det är en linssnäcka, Helicigona lapicida.

Googlar på namnet och bilder, så hittar du kiknande.

De lever gärna mellan sten och det är så klart landsnäckor. Har de själv i trädgården i skärgården….

Väldig roligt och fin snäcka!

Annons:
Mysisa
2012-08-07 09:20
#7

Tack

Självklart är det en linssnäcka, aldrig sett nå liknande kul att få ett namn på den :D

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: