Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 2098 ggr
jollycox
7/13/12, 12:29 AM

Ensam snäcka?

Jag har en snäcka som jag tagit in utifrån för att kolla om jag gillar snäckor. Till min storasysters förtret så gör jag det. Tungan ute

Jag undrar om man kan ha bara en snäcka? Eller "måste" dom bo i grupp?
Jag tycker det verkar jobbigt att behöva rensa bort ägg, för jag vill inte ha massa bebisar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
MoaL
7/14/12, 1:40 AM
#1

Om du har tagit in en snäcka utifrån så kommer du säkert ändå att få rensa bort ägg, såvida du inte har lyckats hitta en pytteliten bebis. ;)

Vad gäller att hålla snäckor ensamma så är det en diskussion där vissa tycker si och andra tycker så. Jag anser att snäckor ska tillåtas ha sällskap grundat på det jag har observerat av mina snäckor, medan vissa andra tycker att man inte ska hålla dem samman utifrån vad de har observerat av sina. Det är alltså en väldigt delad fråga. Själv kan jag inte tycka att djur som kan hållas i sällskap ska behöva leva sitt liv solitärt, särskilt inte som jag har sett hur mycket bättre mina snäckor har mått när de har varit i grupp än när de har varit själva. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jollycox
7/14/12, 10:36 AM
#2

#1 Tack för ditt svar!
När jag tog in snäckor tog jag in tre, en vuxen o och två små. Fick inga ägg då. Någon vecka senare kom pappa hem med en till vuxen och då fick jag ägg. Den snäckan mådde inte bra och fick flytta ut igen, samma med dom två små och bebisarna som kläcktes. Därför har jag bara en nu och inga ägg.
Det känns bara jobbigt att måsta leta efter ägg. Nu är ju snäckorna jag hade/har väldigt små, skalet är ca 2cm hos en vuxen, så äggen var ju också väldigt små. Jag hade tänkt skaffa någon art som är lite större och då är ju äggen större och lättare att se.
Hur många snäckor är en grupp? räcker det med två-tre?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mejamylove
7/20/12, 7:27 PM
#3

Om man lyfter på en snäcka som lägger ägg, så äggen får solljus på sig, dör äggen då? Och kan man hålla i ägg utan att dom gr sönder elr skadas?

MoaL
7/24/12, 5:33 AM
#4

#3 De flesta snäckarter vi håller har rätt tåliga ägg. Att de råkar träffas av solljus är ingen fara, däremot ska de inte ligga i solljus, utan täckas över igen. De ska inte heller ligga så att de torkar ut och får heller inte röras runt för mycket, då kan snäckbebisen i ägget dö. Och ja, man kan hålla i äggen utan att de går sönder eller skadas. :) Det finns många som säljer och skickar snäckägg, så normalt sett ska de tåla ganska mycket. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: