Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 3760 ggr
Zorro_Tiger
7/5/12, 11:05 AM

Hjälp tack! :)

Hej hej! Jag kollade av en ren slump in häsr och jisses! Jag trodde att det bara handlade om vanliga trädgårdssnäckor ;D  Men nu till vad jag behöver hälp med:

1. Är det lagligt att plocka in snäckor från trädgården och ha som husdjur? x)

2. Döper ni era snäckor/sniglar? 

3. Hur trivs vanliga trädgårdssniglar bäst?

4. Hur får man trädgårdssniglar att fööka sig och hur är procesen med ungar och sånt? :)

5. Brukar ni ta ut era sniglar ur buren och utomhus ibland?

6. Vad gör man igentligen med snäckor? X)

Är det någon här som har vanliga trädgårdssnäckor? :)

Tack på förhand! :) <3

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
Virkan
7/5/12, 2:02 PM
#1

1. Är det lagligt att plocka in snäckor från trädgården och ha som husdjur? x)

Ja, det är lagligt att plocka in ryggradslösa djur och ha som husdjur.

2. Döper ni era snäckor/sniglar?

En del av dem… Det blir ju svårt om man har många, för dom ärju så lika x)

3. Hur trivs vanliga trädgårdssniglar bäst?

Menar du trädgårdssnäckor? Tja… Inte allt för varmt, det ska vara samma temperatur som ute typ, lite jord/mossa som underlag (så djupt så de kan gräva ner sig helt), några grenar/saker att klättra på, en plastkruka eller liknande. Som mat äter dom typ vilka grönsaker och frukter som helst, kolla artikeln om Foder. Och så ska dom ha kalt, sepiaskal (stavas det så?) är det många som använder.

(självklart trivs dom bäst i naturen där dom hör hemma.. menmen)

4. Hur får man trädgårdssniglar att fööka sig och hur är procesen med ungar och sånt? :)

Det här har jag inte så stor koll på, kolla artikeln om Avel. Mina trädgårdssnäckor la ägg för några dagar sen, runt 50 stycken kanske och mindre än knappnålshuvuden. dom låg under jord.

för att få snäckor att försöka sig, måste dom först och främst trivas för att behaga para sig ;)

5. Brukar ni ta ut era sniglar ur buren och utomhus ibland?

Jag har tänkt att ta ut mina svenskor nån gång, men det har inte blivit av.

6. Vad gör man igentligen med snäckor? X)

Kollar på dem…? xD Ingen aning. Jag brukar sitta i timtal och stirra på när dom äter, och åker runt i lådan.. Man ska ju bada dem i bland ocskå, och det är ju nånting man gör tillsammans….

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

jollycox
7/5/12, 6:33 PM
#2

1. Är det lagligt att plocka in snäckor från trädgården och ha som husdjur? x)
Ja

2. Döper ni era snäckor/sniglar?
Jag har döpt dom fyra jag haft. Både hon- och han-namn men när jag pratar om dom säger jag han.

3. Hur trivs vanliga trädgårdssniglar bäst?
När jag hade flera hade jag dom i ett 25 liters akvarium, nu har jag bara en i en mindre plastback.

4. Hur får man trädgårdssniglar att fööka sig och hur är procesen med ungar och sånt? :)
Jag gjorde ingenting speciellt, hade två vuxna snäckor samtidigt bara någon dag och då fick jag bebisar.

5. Brukar ni ta ut era sniglar ur buren och utomhus ibland?
Jag brukar ta ut min och hålla i han, låta han krypa på handen och så. :)

6. Vad gör man igentligen med snäckor? X)
Håller i dom, tittar på dom, haha :P

Är det någon här som har vanliga trädgårdssnäckor? :)
Jag har en. Har haft fyra men dom andra mådde inte bra inomhus och låg mest indragna i skalet. Jag tror att det egentligen oftast är för varmt för dom att bo inne.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zorro_Tiger
7/5/12, 7:42 PM
#3

Tack så mycket för svarwn! :D

Har haft trädgårdssnäckor innan men då hade jag dem i en GB glass låda med gräs som botten material eller vad man ska säga. Och sedan så hade jag en blommspruta som jag sprutade med i buren ca 2 sprut varje dag, Sedan så gav jag dem gurka attt äta villket dom ääälskade. Jag döpte dem ocksåom det inte var många som var lika.

Jag hoppas att de förökar sig! Men om det blir massor, Kan man släppa ut några och har kvar några :S ? Och hur länge är bebisarna ägg? :)

Nu ska jag ut och leta, Tips på var man bäst hittar dem? :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Virkan
7/5/12, 7:42 PM
#4

Jag har också vanliga trädgårdssnäckor, 3 stycken. Och det var någon av dem som la äggen.. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Zorro_Tiger
7/5/12, 7:45 PM
#5

Ok, Men var hittar man dem bäst ute i naturen när man ska ta in de? :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Virkan
7/5/12, 7:53 PM
#6

Typ under buskar, på murar, och sånt i södra sverige..:)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Annons:
Zorro_Tiger
7/5/12, 9:45 PM
#7

Tack för svaret :) Jag ångrade mig så jag letar imorgon istället :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Upp till toppen
Annons: