Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2035 ggr
Swadika
2012-07-04 21:39

Svenska snäckor i dvala?

Jag har tänkt lite på detta med svenska nsäckor och att de ska gå i dvala på vintern och att detta även gäller när man har dem inomhus. Varför går de i dvala egentligen? Och måste de gå i dvala på vintern?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Virkan
2012-07-05 13:49
#1

På vintern blir det ju kallt och svårt att hitta mat ;)

Jag PMade MoaL angående detta, och hon sade att hon brukade dvala sina viltfångade helix pomatia, och att hon skulle låta några "ej viltfångade" vinisbebisar vara vakna hela vintern. Dom klarar det säkert bättre, då dom är "födda" i fångenskap och aldrig dvalat förut. ^^

Dom mår bäst av att dvala på vintern, för annars kan dom bli slöa, få dålig aptit osv. ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Swadika
2012-07-05 22:28
#2

Ahaa okej, jag förstår ju varför de gör det utomhus, men jag tänkte ju mer då inomhus och så :) Hur dvalar man dem? Är det sänka värmen och/eller fuktigheten som gäller?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Virkan
2012-07-05 23:03
#3

Sänker temperaturen tror jag.

MoaL skrev i någon tråd att hon hade satt ut vinisarna utomhus, och när dom började dvala, satte hon in dom i kylskåpet (tror jag.. kommer inte ihåg).

Jag tror man ska dvala dem mest för att dom alltid gjort det. Att det blir lite knas annars, eftersom dom är "programerade" att gå i dvala, dom mår inte bra av att vara vakna en hel vinter, eftersom det är mot "naturen" eller nåt…

Mina helix pomatia utifrån har laggt ägg, och jag ska behålla några ungar, och dom ska jag låta vara vakna hela vinten, eftersom deras små kroppar aldrig har dvalat förut, så dom klarar det förmodligen bättre-

ahah vad svamligt det blev nu… hoppas du förstår vad jag menar. :P

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Swadika
2012-07-05 23:07
#4

jag förstår ^^ så om man plockar lite "svenskisar" nu och hoppas de lägger ägg innan vintern och sedan typ släpper ut dem så slipper man krångla med dvala osv :)

Tycker Helix Pomatia är så vackra och vill gärna ha dem :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[deen]
2012-07-06 17:42
#5

Åh bra tråd, jag hänger på här! Glad

Upp till toppen
Annons: