Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 3661 ggr
[deen]
7/3/12, 7:59 PM

Nybörjarsnäckor

Hej!

Jag kan verkligen noll och ingenting om att ha snäckor hemma, men börjar så smått läsa på och lära mig. Pappa hade vinbergssnäckor när jag var väldigt liten, och där började min kärlek till snäckor, men kommer inte ihåg något om hur man sköter om dem…Tungan ute

Nu undrar jag vilken sorts snäcka ni skulle rekommendera en total novis som mig? Alltså en bra förstasnäcka? (Införskaffas såklart inte innan jag har tillräcklig kunskap, utrustning, mm!)

Tack på förhand!

  • Redigerat 5/28/21, 12:12 PM av Niklas
Annons:
vinteralvan
7/3/12, 8:43 PM
#1

De flesta achatina-arterna är "enkla". Har du läst artiklarna här på sidan? Dom är riktigt bra.

[deen]
7/3/12, 8:51 PM
#2

Tack för tipset! Även om man läser om olika snäckor är det svårt att veta hur de kan vara "på riktigt". Glad Ja, har läst igenom och bokmärkt alla artiklar som har med skötsel och bostad att göra. Kommer läsa om och om igen vartefter!

Virkan
7/4/12, 5:46 PM
#3

Du kan ju prova att ha viltfångade svenska snäckor till att börja med, så du får reda på om snäckor är något för dig.Om du tycker att dom är tråkiga är det ju bara att släppa ut dem :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

vinbergssnacka
7/4/12, 6:23 PM
#4

A. fulica är nog de mest enlkla art om man vill ha afrikanska snäckor. Annars kan jag rekommendera Cornu aspersum, de blir inte så stor men väldig aktiv och inte trågik.

Vildfångade ur trädgården kan nästan vara lite svårt, det är lite för varmt innomhus och de behöver dvalas under vintern..

Virkan
7/4/12, 6:34 PM
#5

#4 men måste dom gå i dvala ? Vad händer om dom inte gör det?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[deen]
7/4/12, 8:38 PM
#6

#3 Det har jag funderat på, vet redan att jag tycker de är roliga djur, men skulle ändå bara ha dem över sommaren i så fall. Just för att testa på. Kan ju inte skada snäckorna att bli välgödda inför vintern! Glad

#4 Härligt, behöver ju varken vara afrikanska eller jättestora! Ska genast kolla upp!

Nä, vill ju inte ta död på dem! Vill inte ha snäckor jag inte klarar att sköta om, så ingen risk att jag behåller egenfångade över vintern.

Tack för svaren!

Annons:
vinbergssnacka
7/5/12, 6:02 AM
#7

Det är ingen enkel fråga, om de här hemmahörande snäckor "måste" dvalas under vintern. Det tillhör i varje fall deras naturliga beteende och livsrytm. Även vissa afrikanska snäckor "sover" flera veckor upp till månader under vintern, där är det nog mer en viloperiod för torrhetens skull. Det är ju alltid ett skydd mot tider som kanske är för kalt, för torr eller där det inte finns någon mat.

Men viloperioder är också perioder där snäckorna tex. växer. Efter deras viloperioder vill de särskild fortplanta sig medan resten av året blir det lite lugnare…så tex mina A.achatina…och så klart alla mina europäiska snäckor som dvalas….

[deen]
7/6/12, 5:41 PM
#8

#5 Bra fråga!

#7 Bra information! Jag känner helt klart att jag vill samla kunskap innan jag går ut och samlar snäckor nu. Det är ju lite av det roliga, att ordna så djuren har det så bra som möjligt!

Kollade upp cornu aspersum förresten, och den var ju urtjusig! Som en lite mer mönstrad vinbergssnäcka, om jag inte har fattat helt fel. Men den kallades nåt annat på en engelsk sida jag var inne på tror jag.

MoaL
7/9/12, 3:11 AM
#9

#8 Cornu aspersum kallas vid flera olika namn, eftersom folk verkar vara oense om vad den ska heta. :) På många engelska hemsidor kallas de oftast för Helix aspersa. Jag antar att det är det du har läst?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[deen]
7/9/12, 6:39 AM
#10

#9 Ja, det stämmer precis! (Är sämst på att komma ihåg latinska namn..) Därför antog jag att den var nära släkt med vinbergssnäckan, när de hade samma släktnamn.

vinbergssnacka
7/9/12, 7:24 AM
#11

Cornu aspersum (eller Helix aspersa) är rätt lik den svenska vinbergssnäckan (Helix pomatia) dock lite mindre och skalet är mer mönstrat.

Jag tycker de är gör sig lite bättre i terrarie än den riktiga vinbergssnäckan, för den tycker om lite varmare temperaturer (under sommarn) och är betydlig mer aktiv. Under vintrn kan man ha den lite svalare.

Väldig bra nybörjasnäcka!

[deen]
7/9/12, 1:11 PM
#12

Då låter den ju mer och mer intressant! Men hur svalt är svalt? Ska den dvalas eller vara vaken under vintern? Passar på att fråga mer eftersom du rekommenderade den!

vinbergssnacka
7/9/12, 7:48 PM
#13

Jag har de mellan 5-15 grader över vintern. Man kan ha de även lite varmare, dock helst inte brevid elementet eller så, ibland har man något lite svalare ställe i huset eller lägenheten, där skulle jag övervintra de. Delvis är de vaken och behöver då mat, delvis sover de över några veckor, då räckeer det att kolla då och då. Beror nog också på hur vädret är ute, på något konstig sätt kan de väl känna av det.

Annons:
[deen]
7/9/12, 7:54 PM
#14

Tack för bra svar! Vilka häftiga djur de är, tänk att man blir så facinerad av dem. Glad

vinbergssnacka
7/9/12, 7:57 PM
#15

japp, det är fina husdjur…riktig kul!

Upp till toppen
Annons: