Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 3272 ggr
XxteZZxX
6/25/12, 1:26 PM

Krossat skal - vad gör man?

Hej! Jag var ute i trädgården med min hund och råkade trampa på en snäcka. Jag hörde hur det krasade till så jag lyfte ofc snabbt på foten. Snäckan överlevde, men skalet är lite krossat och h*n vill inte riktigt ta ut.. ögonen/känselspröten(?).

Jag ville ju självklart inte lämna stackaren att bli uppäten av dom andra sniglarna, så jag tog en gammal glassburk, blötte ner hushållspapper och la i hela burken för att det skulle hålla sig fuktigt. Sen la jag i massa gräs, lite maskrosblad och två bitar gurka. Just nu sitter h*n på ena gurkbiten.

Finns det någon chans att skalet "läker" eller vad man ska säga, och kan h*n överleva med krossat skal? Finns det något mer/annat jag kan göra för att hjälpa den?

Jag har inte så stor koll på snäckor så skulle vara tacksam om jag fick hjälp!

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Annons:
pontussigge
6/25/12, 10:19 PM
#1

Hej

är det en liten skada kan det läka men är det en större så kanske den inte överlever. Du kan lägga i till den ett sepiaskal(kalk)

simma lungt //PONTUSSIGGE

vinteralvan
6/26/12, 10:13 AM
#2

Som #1 skriver, en större skalskada klarar dom inte och även fast du snabbt tog bort foten så får du nog räkna med att den inte överlever.

XxteZZxX
7/7/12, 1:11 AM
#3

Tack för svaren, den var ganska skadad så jag la ut den efter några timmar och då blev den snabbt äten på så den överlevde tyvärr inte.

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Upp till toppen
Annons: