Annons:
Etikettallmänt
Läst 2332 ggr
jollycox
2012-06-18 18:06

Mina svenska snäckor

En regnig dag för någon vecka sedan plockade jag in tre snäckor. En stor(vuxen), en mellanstor och en liten. Jag har kollat till dom minst två gånger per dag, räknat och sett så alla är där. Dom har gömt sig en åt gången i omgångar men alltid varit där nästa gång jag kollat. Pappa tog för kanske en vecka sedan in en till vuxen snäcka till mig men den verkade inte må bra, låg hela tiden nergrävd någonstans. När jag nästa dag lyfte upp den så var det vitt klet där den hade legat och jag bestämde mig för att släppa ut den i skogen igen.
Den minsta snäckan har varit "borta" i över två dygn nu. Jag har petat i jorden lite men inte hittat den. Igår när jag petade så såg jag att där det vita kletet var från den andra snäckan låg det nu små vita runda grejer, tror det kan vara ägg. Jag undrar mycket var den minsta snäckan är, ligger den nergrävd? är den död? varför är den inte framme? Jag sprayar akvariet med vatten varje dag men vet inte om det är nog mycket ändå.

Ville mest skriva av mig men kanske någon vet var den lilla snäckan kan vara och varför?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
pontussigge
2012-06-18 21:19
#1

bor snäckorna inne om dom gör det borde du flytta ut dom vilda snäckor trivs inte inne

simma lungt //PONTUSSIGGE

jollycox
2012-06-18 21:21
#2

Ja dom bor inne. Hur ska jag då kunna se om jag tycker det är kul att ha snäckor?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

vinteralvan
2012-06-18 21:27
#3

Det klart att man kan ha dom inne, det viktiga är att det inte blir för varmt och att det är tillräckligt fuktigt.

pontussigge
2012-06-18 23:11
#4

jag hade engång vilda snäckor inne dom trivdes inte men har man det svalt inne kan det funka

simma lungt //PONTUSSIGGE

jollycox
2012-06-19 16:43
#5

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska spraya för att det ska vara tillräckligt. Jag tror att jag har haft det lite för torrt men nu sprayade jag på ordentligt. Hoppas den kommer fram igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Flöffo
2012-06-19 18:41
#6

Den kanske smet?

//Flöffo

Annons:
jollycox
2012-06-19 19:43
#7

#6 mest troligt inte. Jag har ju lock på akvariet. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Flöffo
2012-06-19 19:59
#8

Okej

//Flöffo

Smullis
2012-06-22 21:25
#9

Jaha, visste inte att de kunde bo inne :P Trivs dom lika bra inne?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

pontussigge
2012-06-23 10:05
#10

jag tycker dom trivs bättre ute än inne

simma lungt //PONTUSSIGGE

jollycox
2012-06-23 10:24
#11

Jag tror också dom trivs bättre ute. Men det är nog lite individuellt också. Min lillsnäcka trivs uppenbarligen inte innomhus eftersom han inte synts till på flera dagar. Den mellanstora trivs nog inte heller så jättebra för det är ofta jag hittar han helt indragen. Den stora snäckan däremot är pigg och "klättrar" runt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

pontussigge
2012-06-23 19:29
#12

dom större är nog mer tåliga än dom mindre

simma lungt //PONTUSSIGGE

Smullis
2012-06-23 19:34
#13

Okej, kanske man skulle testa detta :P Hur är skötseln då?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
pontussigge
2012-06-23 23:25
#14

hål det lagomt fuktigt inred med mossa jord/torv och pinnar nån plastkruka och färsk mat och ett sepiaskal (för kalkets skull) en liten vattenskål om man vill. Då kommer dom nog att trivas

simma lungt //PONTUSSIGGE

jollycox
2012-06-26 21:40
#15

Idag kom den en regnskur så då passade jag på, den mellanstora snäckan har nu fått flytta ut igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2012-07-29 16:41
#16

Nu har jag inga snäckor kvar. Rynkar på näsan Den sista fick flytta ut idag. Det var nästan så jag blev tårögd när jag gick från platsen jag lämnade honom på. Chansen var stor att jag hade tagit med honom tillbaka men han kommer nog ha det bättre nu. Jag kände att jag inte riktigt kom ihåg att ta hand om honom och hade funderat länge på att släppa ut han igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MoaL
2012-08-02 20:22
#17

Det är alltid sorgligt när man skiljs från djur man har fäst sig vid, så jag förstår dig. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: