Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 3835 ggr
Spöket
6/3/12, 6:57 AM

Kräsen Achatina reticulata ?

Jag har haft min A.R i en vecka nu.

Det har ätit 1 gång under denna tiden och det var gurka!

Den har ratat Broccoli, Rucculasallad, grönsallad, fiskmat, barngröt.

Är den sjuk, kräsen ? -eller är det normalt?

Den ligger mest och sover.

Tillägg! Jag köper endast ekologiska grönsaker från "morot och annat" så att den skulle fått i sig nått bekämpningsmedel kan man utesluta.

Jag har även små A. immaculata och de äter som de ska.

Multi vad?

Annons:
Entomologen
6/4/12, 2:30 PM
#1

Hej Spöket!

Mina små achatinor var också lite petiga med maten förut. De bara låg nergrävda hela tiden och åt sällan om jag inte direkt placerade dem på maten. Då matade jag dem med potatis, sötpotatis, morötter osv. Nu när det är grönt ute har jag börjat ta in saker utifrån i stället och det var som om jag fick tre helt nya snäckor. Om jag lägger in ett groblad, ett maskrosblad, klöver eller plocksallat på kvällen finns det inget kvar nästa morgon. De har blivit mycket mer aktiva och växer fortare också.

Hoppas det hjälper Glad

//Entomologen

Spöket
6/4/12, 5:39 PM
#2

Oj; jag får plocka lite maskrosblad och se om det funkar bättre.

Jag har sått lite gräsfrö i burken som har börjat komma nu men snäckan är inte intresserad av det heller Rynkar på näsan

Multi vad?

Spöket
6/4/12, 5:41 PM
#3

Jag ska försöka hitta en liten planta maskros och plantera den i burken, det hade varit kul om den tog sig Skrattande

Multi vad?

MoaL
6/4/12, 7:15 PM
#4

Snäckor brukar inte äta gräs, men däremot äter de som Entomologen säger gärna maskrosblad, groblad och liknande vilda Växter. Om du plockar Växter ute, tänk på att inte plocka dem där de kan ha förorenats av fordon, hundar osv, som i vägkanter och liknande. :)

Varför din reticulata inte äter som den ska är tyvärr svårt att säga. Den kan vara sjuk eller bara stillsam efter flytten till dig. Du har ju inte haft den så länge ännu. :) Hur gammal är den? Åt den som den skulle hos förra ägaren?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Spöket
6/4/12, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag vet inte hur gammal den är (men det är den som är på bilden)

Jag köpte den på en mässa av Pinnen (håller man på med djur lika mkt som honom så tror jag inte att han skulle riskera sitt rykte genom att sälja ett sjukt djur )

Den åt lite tomat igår (broccolin som låg brevid ratades)

Temperaturen i burken är 23-24 grader varmt, 75-80% luftfuktighet.

Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer, hoppas iaf att den piggnar till.

Multi vad?

Ödlan
6/5/12, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Då har jag nog syskon till din snäcka :)

Mina äter gärna maskrosblad, morot, paprika har dom ätit lite av men favoriten är fruktpuré på burk. Sån barnmat som finns i olika smaker. Mango, banan mm

Har provat färsk frukt och det äter dom men den blir så fort dålig.

Man får prova sig fram :)

Annons:
vinteralvan
6/5/12, 2:12 PM
#7

Mina A immaculata är väldigt förtjusta i mango, melon och groblad. Har du provat det?

Spöket
6/5/12, 6:19 PM
#8

"Ödlan": Vad fina dina snäckor är Glad

Paprika har jag hemma ju Skrattande får testa och se om paprikan eller nån frukt duger då Tungan ute

Multi vad?

Pinnen72
6/18/12, 9:37 AM
#9

Hej jag såg att mitt namn nämndes och vill förstås ge lite tips kring era nya skyddslingar!Skrattande

Allt för "aromatiska" grönsaker och frukter ratas ibland medan det finns givna favoriter som tex melon, champinjoner, zuccini och Sötpotatis (favvon NO 1!) vilken dessutom håller sig ganska bra. Det brukar också vara poppis i nyttigt att ge lite tillskott i form av babygröt, sköldpaddspellets, fiskflingfoder, torkade gammarus mm. OBS! Se alltid till att inget Foder blir liggande och skapar bakterie/mögelhärdar!

Ytterligare faktorer för att trigga snäckornas aktivitet är att höja tempen några grader över rumstemp. (en lampspot funkar fint), likaså att upprätthålla en god fuktighet, dock utan att det blir "dyngsurt"

Lycka till och hör av er om ni har fler frågor!

Ödlan
6/18/12, 9:53 AM
#10

Tack för tips! Sötpotatis har jag inte testat. Mina är riktiga matvrak! Äter allt jag lägger ner, och är mycket aktiva. Äter duktigt på sitt sepiaskal och tycker faktiskt dom har växt lite Glad

Dom är inte alls lika noga med fukt/värme som mina Achatina achatina, dom fick jag nyligen "möblera om" lite med så dom fick mer värme då dom bara låg nergrävda hela tiden. Men nu är dom igång!

Så himla trevliga djur!

Upp till toppen
Annons: