Annons:
Etiketteratt-äga-snäckor-sniglarvilda-snäckornybörjare
Läst 12219 ggr
Virkan
2012-05-09 22:49

Trädgårdssnäcka?

Kan man ta in en trädgårdssnäcka utifrån och ha som husdjur? :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

  • Redigerat 2021-05-17 17:57 av Niklas
Annons:
pontussigge
2012-05-10 07:27
#1

japp det kan man jag har vilda snäckor i en plastback på balkongen

simma lungt //PONTUSSIGGE

Virkan
2012-05-10 09:02
#2

Vad kul! Blev sugen på att skaffa snäckor.. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fontanellsecks
2012-05-15 15:37
#3

Gjorde så när jag var mindre, dom bodde i mitt dockskåp och fick hänga med till skåne en gång (; Dom mådde inte direkt sämre utav det :D

Swadika
2012-05-31 00:26
#4

Så man kan helt enkelt ut och "plocka" något man hittar i naturen? x) Låter så konstigt. Är helt ny med detta men blev lite intresserad ^^

Jag kan absolut inga namn på snäckor, men vanliga sådana små som man ofta hittar i naturen, finns det någon tråd/artikel på hur man kan sköta om dem? Mest av ren nyfikenhet :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

MoaL
2012-05-31 22:15
#5

#4 Ryggradslösa djur får man lagligen plocka in, ja. :) Det vill säga snäckor, sniglar, insekter, spindeldjur, och så vidare, som förstås inte är utrotningshotade eller fridlysta på något vis.

Tyvärr har jag inte skrivit ihop något skötselråd om våra svenska snäckor ännu, men de snäckor vi har ute är lätta att ta hand om. De uppskattar att leva fuktigt och hyfsat svalt, och så ska de helst dvalas under vintern. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Swadika
2012-05-31 22:23
#6

Tar de in en massa parasiter och så? skulle vara kul att testa med snäckor från naturen så man vet hur det är typ ^^Men vill inte ha parasiter x)

Har ett gammalt akvarium som står och samlar damm som jag länge försökt komma på vad som ska vara i, har redan fiskar så skulle vilja ha något annat och läste att man kunde ha snäckor i akvarium så varför inte ^^ Men vill testa och se hur det är först :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
MoaL
2012-05-31 23:19
#7

Njae, visst kan de bära på parasiter, men så länge du tvättar händerna efter att du har hanterat dem samt undviker att låta dem träffa fångenskapsuppfödda snäckor så finns det ingenting att oroa sig för. :) Jag har själv viltfångade snäckor hemma (Helix pomatia), och det går hur bra som helst. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Swadika
2012-06-01 12:14
#8

Okeej :D Haha vad bra :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jollycox
2012-06-02 21:44
#9

Jag har skaffat svenska vildfödda snäckor idag! :)
Var på promenad i regnet med hunden och såg ett par snäckor på vägen, gick hem, tog den andra hunden och en burk och tog in tre snäckor. Det var planerat att jag skulle ta in snäckor i sommar men inte ikväll så det blev lite panik att hämta in jord, torka i ugnen, hämta fram akvariet men nu är allt klart. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Supinesophie
2012-06-07 19:56
#10

Jag tog in en sommar men det gick inte så bra eftersom de tyckte det var för varmt. De stängde helt enkelt in sig i sina skal. Har hört att man måste ha någon slags kylanordning för de vill inte ha för långt över 20 grader. I skuggan utomhus/på balkong går det nog bättre.

[hejhejhej!]
2014-04-18 14:51
#11

Vad äter de? Bottenmaterial? Skötselråd tack, MoaL!:)

Smilla W
2014-04-18 16:15
#12

Det var en gammal tråd du lyckats gräva fram som antagligen inte är aktuell längre, men; Inhemska arter kan skötas om lik dant som afrikanska vad gäller mat och Boende. det enda som skiljer är temperatur och fuktighet. Temperaturen kan inte bara vara rumstemperatur så som funkar för många afrikanska arter. temperaturen för inhemska arter bör följa temperaturen utomhus, på vinter ska de dvalas.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[hejhejhej!]
2014-04-18 17:27
#13

Tack!!

Annons:
[Budgies]
2014-04-21 15:26
#14

Vad äter trädgårdssnäckor?

Smilla W
2014-04-21 23:33
#15

Läs #12

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[Budgies]
2014-04-23 17:19
#16

Det står inte?

Smilla W
2014-04-23 17:21
#17

Jo, utfodras på samma sätt som afrikanska snäckor:

Läs Utfodring och kalcium så har du bra koll på det sen 👍

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

M
2021-03-27 22:57
#18

När borde jag skaffa min snäcka? Hösten? Sommaren? Våren? När brukar dom vara ute mest (förutom när det regnar) och hur länge lever dom?

A
2021-10-07 10:22
#19

Hat massor med trädgårds / parksnäckor i området där jag bor. Räddar flera st från gångbanan och lägger dem i skogen.
Ibland tar jag hem dem till vårt utetrappräcke.
Bor i lght på andra våning.
De är så söta och blir riktigt inspirerad av denna diskussionen
💖💕💖💕💖

Upp till toppen
Annons: