Annons:
Etikettallmänt
Läst 1836 ggr
PandanNilsson
2012-05-04 18:59

Massa insekter!

Hjälp mig! Jag funderar på att ta in ett par trägårdssnäckor, men bara när jag tar jord så är det massa äckliga insekter i..

Vad ska jag göra? Och ja, jag tog från köpt jord, men hittar fotfarande kryp…hjälp??

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Annons:
PandanNilsson
2012-05-04 19:14
#1

Och jag har sett i affärerna att dom har någon slags torv eller bark som underlag.. vad är det och är det bra som underlag?

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

vinteralvan
2012-05-05 14:17
#2

Ogödslad torv går utmärkt att använda, en del blandar det med kokosmull/kokosfibrer. Oavsett vilken sort du använder så får du då och då blomflugor. Har man fuktig jord så dyker dom upp hur man än bär sig åt. Jag har hängt upp flugpapper i taket på min box där snäckorna inte kommer åt det. Försökte med en köttätande växt men det gick inte bra, snäckorna började äta av den.

PandanNilsson
2012-05-05 14:23
#3

Ok, var får jag tag i torven? :)

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

pontussigge
2012-05-05 15:41
#4

det finns på olika blomaffärer jag köper mina säckar på 50liter för 40kr

simma lungt //PONTUSSIGGE

nickiee
2012-05-13 10:09
#5

bauhaus säljer 5 st a 50 liters säckar för 89 eller 99 kr .. + ikea säljer kokos torv block för 25 kr . .. som den andra sa du kommer alltid å få små kryp i ändå ….jag till och med börjat plantera i kokos torv  å naturell torv ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

PandanNilsson
2012-05-13 16:26
#6

Tack för alla svar! Idag så fick jag "rensa" lite jord. Det var inte så svårt de var bara att krata jorden och så försvann alla kryp. Så idag tog jag in en fin snäcka. Helt orädd alltså, man kan lyfta på den osv utan att den kryper in i skalet :) Ska testa att ha h*n ett tag och överväga ifall det är roligt, isåfall blir det a. atchina (stavning?) Skrattande

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Annons:
Upp till toppen
Annons: