Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 4517 ggr
Flöffo
2012-04-22 18:23

Måla snäckans skal...

Jag kollade runt lite på youtube och såg ett klipp där det var en man som tog en snäcka (eller snigel som han sa) från naturen och började måla deras skal… med färg.Och när det hade torkat släppte han ut dom igen.Vissa såg ut som hus,vissa hade bokstaver andra prickar och ränder.Vad tycker ni om det?Först tyckte jag att det lät knäppt och lite roligt men sen när jag tänkte "men tänk om det är skadligt för snäckan?"så började jag fundera på på hur det skulle vara skadligt… vad säger ni snäck fålk?

//Flöffo

Annons:
WeirdFreak
2012-04-23 16:13
#1

Jag tycker att det är helt onödigt, precis som att färga, hästar/hundar/får osv.

Snäckan får ju inte ut något av det, precis. Undrar om färgen kunde skada dem som eremitkräftor kan bli sjuka av målade skal..?

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Flöffo
2012-04-23 16:18
#2

håller med dig Flört

//Flöffo

vinteralvan
2012-04-24 08:46
#3

De flesta snäckor har ju också en färg för att passa in i naturen, ett målat skal kan göra dom mer utsatta både av artfräder och fiender.

MoaL
2012-04-24 13:35
#4

Om färgen är giftig borde de kunna bli förgiftade, liksom andra snäckor också kan bli det i och med att de raspar på både varandras och sina egna skal. Ingenting att rekommendera alls, av många olika anledningar. Jag tycker att det är hemskt när de målar på djur sådär. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WeirdFreak
2012-04-24 18:03
#5

#3 Jag tänkte också på det.. :/

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Flöffo
2012-04-24 20:38
#6

#3 Tycker också det är hemskt

//Flöffo

Annons:
PandanNilsson
2012-04-25 18:20
#7

De blir nog inte sjuka, eller det beror ju på vilken slags färg det var. Jag tänker på om de är så färg-glada så blir det väll lätt för fåglar att hitta dom.. Eller kanske de tror att de är giftiga pga den starka färgen. Obestämd

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

[josefineomar]
2012-05-01 17:09
#8

Stackars djur :O De har ju ingen som helst kamoflage och blir säkert lätt uppätna - vilket antagligen inte är bra för rovdjuren att få i sig färg.. Helt onödigt som någon sa ;O

Nolltvåfyratre
2012-11-28 16:29
#9

är deras skal i likhet med människans hornlager i tex naglar så är det inte så bra. Skalet lär inte kunna "andas" om man har ett täckande lager av färg.

Sen precis som ni skrivit #3 och #8 de förlorar ju sitt kamoflage. Gråter

Upp till toppen
Annons: