Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1552 ggr
[Em_I_Am]
2012-04-01 00:34

Jag önskar bildbevis på skillnaden...

mellan Cornu aspersum och Helix lucorum (tror Moa har båda arterna?)

Jag har fått hem snäckor av båda arterna men jag kan ärligt inte se någon skillnad alls på dessa Skäms

Hade blivit jätte glad om jag kunde få lite hjälp med vad jag ska titta på.

Jag tittar på foten och jämför. Har fått för mig att Helix lucorum har mer "räfflad" fot, som Helix pomatia har än vad Cornu aspersum.

Tittar jag på skalen trodde jag att Helix l mest skulle ha längsgående band, medan Cornu a även har litet mönster (kråksparkar som jag kallar dom). Men jag ser inga som enbart har randiga skal och alla har dessa vackra små små tvärsgående mönster.

Är någon bra på att se skillnad på dessa tar jag gärna kort på alla mina och får dom artbestämda :)

Annons:
vinbergssnacka
2012-04-01 07:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cornu aspersum

vinbergssnacka
2012-04-01 07:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Helix lucorum

vinbergssnacka
2012-04-01 07:14
#3

…om några veckor vet vi….Skäms som sagt, jag tror de stora är Cornu, de små Heix…..om inte, så får du de när jag är säker……

[Em_I_Am]
2012-04-01 08:40
#4

Hehe tack. Ja jag tror du har rätt. Efter att ha sett dessa bilderna tittade jag igen och de små liknar Helix mer. Igår tyckte jag de hade samma mönster på skalen som Cornu, men jag blötte dom ordentligt nu o då ser de nästan bara randiga ut :D

vinbergssnacka
2012-04-01 16:24
#5

Inte konstig, jag satt själv i flera timmar och stirrade på deFlört.Och jag har född upp ungar av båda arter innan…

Var kanske ingen bra idé att dvala de ihop..men men. Så snart de blir vuxna (går nog fort för de Cornu aspersum) finns det ingen tvivel….det skiljer i både utseende och framförallt storlek..

ha en trevlig söndag

/Heike

[Em_I_Am]
2012-04-01 16:27
#6

Hehe ja inte är det lätt alltid. Men jag förstår dig. De trivs ju i samma förhållanden och jag har dom tillsammans här också så jag lär sitta och slita mitt hår den dagen det blir bebisar här. Då skickar jag bilder till dig haha ;-)

Tusen tack för alla snäckor! De är superfina, pigga, äter som hästar och verkar trivas fint :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: