Annons:
Etikettallmänt
Läst 1711 ggr
Pilon
3/17/12, 10:04 PM

Skrämma en snigel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är minsann inte lätt att skrämma en affrikansk jättesnigel. 
Dom är inte streetsmarta, som dom svenska sniglarna :-)

Och det kan vara besvärligt om man vill att dom ska gå in i huset lite snabbt, ungefär som den svenska snigeln kan göra om den blir skrämd! Nu har min svenska snigel också blivit lite trottsig och kaxig och vägrar gå in i huset :P Vefla grupptryck liksom.

Hur gör ni för att få dom att krypa in helt i skalet? Det är ju inte så ofta man behöver göra det, men när det väl behövs??

Och hur får man dom på bästa sätt att släppa plana ytor, för ibland sitter dom som berg. Känns nästan som att det vore farligt att dra av dom. :o

Annons:
MoaL
3/18/12, 7:51 AM
#1

Snäckor vänjer sig vid hantering, precis som andra djur. ^^ Dessutom blir de tuffare och tuffare ju större de blir. Jag kan inte få mina snäckor att dra sig helt in i skalet, bara huvudet som mest på vissa av dem. Enda gången jag får se dem helt indragna är när jag lyckas komma på dem med det, men så fort de märker att jag är och petar på dem så skyndar de att kika ut för att se vad jag gör och sedan är det stört omöjligt att få in dem igen. :) Jag tycker att det är charmigt, och betydligt roligare än att ha en snäcka som blir livrädd så fort man tar i den. :P

Man ska inte bara dra lös snäckor, särskilt inte stora och vuxna/halvvuxna snäckor, eftersom de vanligtvis sitter så hårt. Drar man då kan de skadas ordentligt och till och med dö av skadorna. Om det är en plan yta kan det gå att fukta glaset och snäckans fot och sedan försiktigt dra eller trycka den upp mot kanten. Om man håller i skalet finns det risk för att även det är för påfrestande, så det bästa är att fukta fingrarna och sedan försöka att peta in dem under foten på snäckan, så går det att lyfta lös den på så sätt. Då får man bort "sugproppseffekten" och riskerar inte heller någon mantelkollaps. :)

Jättevacker Achatina fulica på bild. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: