Annons:
Etikettbilder-videor
Läst 4097 ggr
MoaL
2012-03-13 21:56

Mina Helix pomatia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite nytagna bilder på mina vuxna H. pomatia. Jag tycker att de är så himla vackra, och kan fortfarande inte fatta att vi faktiskt har sådana vilt i Sverige, haha. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2012-03-13 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-03-13 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Parning var på g när jag serverade maten. Tungan ute Och en tredje var lite sotis och kunde inte låta bli att hela tiden sitta tätt intill, som ni ser på bilden.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-03-13 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Efter ett tag blev maten för frestande, och som man säger: Delad glädje är dubbel glädje, eller som i det här fallet, trippel. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2012-03-13 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och här är en sötnos som jag fick lyfta ned när det blev matdags. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sotlynx
2012-03-14 23:34
#5

Dom är så himla trevliga! Tyvärr håller dom J-A mördarsniglarna på att utrota dom! Finns knappt några kvar här hos mig, och för bara 6-7år sedan kryllade det. Nu ser man bara sniglar som äter snäckor.. Försöker rädda alla jag kan, men det är inte lätt… Plantera ut!!

vinteralvan
2012-03-15 08:50
#6

Det räcker inte att plantera ut vi måste tyvärr försöka få bort mördarsniglarna också.

Annons:
sotlynx
2012-03-15 09:49
#7

Jo, jag vet… Men man får väl börja någonstans… Hur gör jag i min trädgård tex? Vill ju inte skada dom enstaka vinisarna som bor där, men gärna bli av med spanjorerna…

Tips någon??

vinteralvan
2012-03-15 10:20
#8

Det mest humana är väl att samla ihop spanjorerna och klippa dom med en sekatör. Man kan också strö salt på dom och lägga dom i solen så fräter dom ihjäl, men det tycker jag verkar väl grymt.

sotlynx
2012-03-16 10:46
#9

HAr väldigt svårt för att döda djur. Det är ju inte spanjorernas fel att dom finns… Som nuläget är samlar jag som i en spann och går iväg med dom till skogen där jag släpper dom.. KAN inte klippa eller plåga ihjäl dom.. Har hört att öl ska vara okej att lägga i fällor, att dom blir fulla och drunknar.. Vad tror ni om det?

Vet någon om snigelgift man kan köpa även är farligt för snäckorna?

vinteralvan
2012-03-16 10:52
#10

Mördarsniglarna ska ju inte finnas vilt i Sverige, det är ju därför det blir så stort problem. Att släppa ut dom i skogen är ju snällt mot spanjorerna men är det någon som vet och det påverkar dom svenska skogsniglarna?

Att supa ner dom och låta dom drunkna är väl också ett sätt att döda dom på om man ska vara petig. Men den metoden har jag inte hört om tidigare så jag vet inte hur det går till.

vinteralvan
2012-03-16 10:59
#11

Hittade fakta om ölfällan på www.mordarsnigel.se

**ÖLFÄLLAN

**

Ölfällan får idag anses som en den klassiska fällan för mördarsniglar. Den är enkel att konstruera, och den har god effekt. Men det gäller att se upp - ölfällan kan ha motsatt effekt om du bor i ett område där det finns gott om sniglar. Då kan den istället locka till sig sniglar från omgivningen.

Det man behöver är en plasthink, en glasburk eller något dylikt. Se dock till att det inte är något som ingen kan skada sig på! Häll därefter i öl!

Snart kommer sniglarna komma krypande, och så faller de i och drunknar.

Och vilken öl ska det vara? Ja, starköl är väl synd att slösa på sniglarna - men det är faktist det som är mest effektivt. sniglarna kan nämligen simma, därför behöver de

något starkt som gör att de blir bedövade. Självfallet går det bra att använda lättöl, men det kan då vara bra att hälla i 1 msk tesprit. Se dock till så att inga barn eller husdjur

kan komma åt att dricka.

Ett annat tips på samma sida var att plantera doftpelargoner.

sotlynx
2012-03-16 11:13
#12

Jo, jag vet att dom dör då.. Men jag letar efter humanaste möjliga sätt..

Spanjorerna har börjat korsa sig med skogsniglarna. Har själv sett förändringen på bla Kullen där man tidigare kunde stöta på dom vackra vita och svartvita skogssniglarna. Flera gånger ser man nu orangevita och gulvita varianter. Ganska fina faktiskt! Det är ju tur att mördarsniglarna inte verkar kunna breda ut sig så jättelångt norrut i landet.. Där kan våra egna arter få leva ifred,än så länge,  tack och lov!

MillieoMolly
2012-06-14 09:23
#13

Har inte haft snäckor så länge så jag är inte så haj på sånt men är Vinbergssnäcka och Helix Pomatia samma sak/art? :)

Kram från mig och alla djuren ☺


Annons:
MoaL
2012-06-14 20:06
#14

#13 Ja, det är samma snäcka. :) Vinbergssnäcka är bara vad de kallas, Helix pomatia är deras latinska släkt- och artnamn. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MillieoMolly
2012-06-15 14:20
#15

14# Okej! :) +

Kram från mig och alla djuren ☺


DjurSlottet
2012-07-05 12:30
#16

D har inga ungar tillsalu?

Upp till toppen
Annons: