Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1727 ggr
[josefineomar]
2012-02-23 12:08

Värmesten till snäcka?

Hej!

Mitt terrarium som jag snart ska flytta över mina snäckor i är för stort för att det ska hålla en bra värme. Har en värmematta, men denna är nog inte så väldigt bra för den blir inte så varm som jag vill. Jag har en värmesten som jag funderar på om man kanske kan gräva ner i jorden eller så? Jag vet att det lätt blir brännskador och så vidare av dessa, men den jag har blir inte så varm att brännskador uppstår (- har testat!)

Har även en värmelampa som jag bränt mig på några gånger - denna blir riktigt varm. Dock blir inte hela terrariet så varmt heller av denna.

Snäckor gräver ju ner sig, men borde de inte känna av om de blir för varma om de råkat lägga sig vid värmestenen?

Annons:
vinteralvan
2012-02-23 13:13
#1

Nu är ju min box inte så stor men för mig räcker det med värmelampa. Värmesten verkar lite läskigt tycker jag, torkar nog upp jorden runt om mycket också. Skaffa hellre en till eller en starkare värmelampa. www.akvariebutiken.se har bra lampor.

MoaL
2012-02-23 17:57
#2

Jag håller med, skaffa hellre en värmelampa åt dem. Glad Det behöver inte vara jättevarmt i hela terrariumet. Mina snäckor har oftast kring rumstemperatur, och de klarar sig hur bra som helst på det. :) Värmelampan sätter du ju inte upp inne i terrariumet, utan utanför, så snäckorna kan ju inte bränna sig på den heller. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[josefineomar]
2012-02-23 19:48
#3

Okej, klarar de sig runt 25 grader så kan jag ju då köra utan sten :) Och temperaturen var helt ok nu när jag kollade, så de ska nog klara sig :) Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: