Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 3508 ggr
[josefineomar]
2012-02-16 23:45

Dvalar!

Min Achatina dvalar! Det är 30 grader dagtid och 25 nattetid, så det är inte för kallt. Kan de göra så om det blir för varmt? Blir ibland runt 31-32 grader dagtid. Men jag har ännu en som blivit dubbelt så stor och som varje natt rör sig…

Annons:
vinteralvan
2012-02-17 10:27
#1

Vilken typ av Achatina har du? 30 grader låter lite väl varmt. Hur är det med fuktigheten?

[josefineomar]
2012-02-17 10:50
#2

Achatina achatina. Fick sagt till mig att de skulle ha runt 30 grader när jag fick dem, men de börjar ju bli äldre nu, så det kanske är dags att sänka temperaturen? Jag har ingen fuktighetsmätare, men jorden är blöt och rutorna är blöta - så fukt har de ju. Kanske att de har för lite fukt ändå?

Han har börjat "putta" fram sitt "lock" som han lagt framför sig, så jag hyser förhoppningar om att han snart ska krypa fram?

Jag har inte hållt på med dem så mycket på senare tid. Såg att en av dem var uppe ibland och de åt alltid maten jag ställde fram åt dem. Men så tyckte jag att jag bara sett den ena av dem på ett tag, och därför grävde jag upp den andra, och mycket riktigt har han börjat dvala. Jag hade en till snäcka som dvalade för att det var för kallt (för något halvår sedan) och fast att jag fick upp värmen igen så dog han. Vill ju ogärna att det ska hända denna också.
Men den som är uppe är jättepigg och stor nu.. Dubbelt så stor som den som dvalat!

vinteralvan
2012-02-17 12:12
#3

Skaffa en fuktighetsmätare så att du har koll, det finns på de flesta djuraffärer. Det ska ju inte var för blött heller. A Achatina ska ju har mellan 25-30 grader men se till att det inte blir över 30 grader. Eftersom den andra verkar vara helt bra så är det nog inte miljön det beror på. Jag har inte haft snäcka så länge, hoppas att någon av dom mer kunniga kan ge dig något bra svar.

[josefineomar]
2012-02-18 10:54
#4

Grävde upp honom samtidigt som jag skrev detta inlägg ungefär, och i går kväll började han krypa ut igen. Så det var ju tur det! :)

MoaL
2012-02-18 18:32
#5

De brukar ofta vakna till när man är och lyfter i dem. ^^
Det händer då och då att snäckor dvalar, antingen för att det blir för torrt, för kallt, för varmt, och så vidare. Dock klarar de rätt svala temperaturer. Större delen av dygnet har jag bara kring 20-22 grader här hemma, och det går hur bra som helst. Glad Faktiskt gräver mina A. achatina ned sig när jag sätter igång värmelampan, och kommer fram när den släcks. :)

Som vinteralvan säger så bör temperaturen inte övergå 30 grader. Se också till att fukta mycket, då de vill ha ordentligt fuktigt.

Har du haft dem båda lika länge? Jag tänkte eftersom du säger att den ena är dubbelt så stor. De kan vara skillnader mellan olika individer, även trots att de är lika gamla och till och med kommer från samma kull. Vissa växer ordentligt medan andra växer dåligt. Det är visserligen inte särskilt roligt med snäckor som växer dåligt, men det händer. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[josefineomar]
2012-02-18 19:14
#6

Ja, jag skickade efter från samma kull :) Fast jag fick två varav den ena dog efter en stund - den andra mådde jättebra, men jag hade lite för kallt och den dvalade hela tiden och dog till sist :/ Så jag skickade efter en ny från samma kull. Jag är lite osäker på om det är den "gamla" eller "nya" som är så mycket större, men jag tror det är den "gamla" som heter Torkel. Torsten heter den andra  som jag tror är den mindre :)

Annons:
[josefineomar]
2012-03-25 10:09
#7

Jag har sänkt temperaturen nu så att det är mellan 21-25 grader, men fortfarande kommer de inte upp. De släpper sina dvalnings"lock" efter en timme ungefär och gräver nästan på en gång ner sig igen fast att jag lagt mat precis bredvid dem. Jag ska ta mig en dag till att täppa igen luftkonditioneringen på terrariet, och sedan dränka det med vatten. (Jag har provat det mesta; att inte vattna alls vissa dagar om det är för fuktigt, vattnat massor, och vattnat lagom, men de kryper inte ens upp. Hade varit en sak om de gick upp nattetid som de gjort förut, men de är inte uppe över huvud taget..)

vinteralvan
2012-03-26 10:10
#8

Att dom inte ens kommer upp och äter är konstigt. Jag tycker det låter som dom är sjuka.

[josefineomar]
2012-03-28 20:37
#9

Jag flyttade dem till ett litet akvarium nu och de är genast på väggarna och klättrar! :) Fukten hålls kvar bättre i akvariet och i terrariet försvann nog fukten ganska fort. Men nu är de framme och äter! :)

vinteralvan
2012-03-29 08:41
#10

Åh, va bra.

Upp till toppen
Annons: